Wymagania sanepidu dla żłobka | GHP, GMP i HACCP cz. 1

Tematy na blogu
Kreator dokumentacji online

Wymagania sanepidu dla żłobka | GHP, GMP i HACCP

Na co dzień trafiają też do nas osoby, które chcą otworzyć żłobek i serwować u siebie posiłki dla dzieci. Potrawy w żłobku, które są przeznaczone dla podopiecznych mogą pochodzić z cateringu zewnętrznego lub być przygotowywane na miejscu. Dzisiaj przybliżymy kwestie jakie wymagania sanepidu dla żłobka należy spełnić, żeby móc serwować żywność, która przyjeżdża do nas z cateringu. O własnej kuchni napiszemy w kolejnym wpisie. Zachęcamy jednak, żebyś zapoznał się z dwoma rozwiązaniami. Pamiętaj również, że pomożemy Ci przejść odbiór sanepid, jak i przygotować dokumentację GHP-GMP i księgę HACCP dla żłobka bez względu na to jaki sposób dostarczania żywności wybierzesz.

Wymagania sanepidu dla żłobka

Otoczenie lokalu powinno być w dobrym stanie, nie powinno być brudno, powierzchnia powinna być utwardzona. Systematycznie należy usuwać odpady i dbać o zachowanie czystości wkoło budynku.
Powierzchnie pomieszczeń powinna wynosić co najmniej 16m²  dla 3-5 dzieci. Jeśli liczba dzieci jest większa niż 5 to powierzchnia powinna być większa. Jak bardzo? Jeśli pobyt dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie to na każde kolejne dziecko przypadać powinno co najmniej 2m², jeśli jednak pobyt jest dłuższy to 2,5m² . Powierzchnia dotyczy każdego pomieszczenia.
Wysokość powinna w części gdzie są dzieci mieć minimum 2,5. Jeśli mielibyśmy kuchnie gdzie sami produkowalibyśmy posiłki to wysokość powinna być powyżej 3m w częściach produkcyjnych – ale o tym w kolejnym wpisie.
 Ściany powinny być z nietoksycznych materiałów, łatwe do czyszczenia i utrzymania czystości, to samo dotyczy podłóg
 W żłobku musi być dostęp do miski ustępowej. Należy też udostępnić urządzenia sanitarne z ciepłą wodą – bieżącą. Oprócz umywalki powinien być brodzik z natryskiem.

HACCP dla żłobka – czyli catering zewnętrzny

W przypadku cateringu zewnętrznego mamy parę opcji podpisania umowy. Najczęściej są to:

OPCJA NR 1:
Potrawy przyjeżdżają już po porcjowane, pracownicy żłobka lub przedszkola nic nie dzielą ,tylko rozdają posiłki. Po konsumpcji opakowania i pojemniki są zwracane do cateringu. Nie są myte w żłobku.

OPCJA NR 2:
Potrawy są po porcjowane i rozdawane dzieciom, jednak pojemniki są myte w żłobku.

OPCJA NR 3:
Potrawy przyjeżdżają nie po porcjowane, pracownicy sami rozkładają jedzenie na naczynia jednorazowe i rozdają posiłki dzieciom.

OPCJA NR 4:

Potrawy przyjeżdżają nie po porcjowane, pracownicy sami rozkładają jedzenia ale na naczynia porcelanowe, które muszą później umyć.

Wspólne wymagania sanepidu dla żłobka w przypadku cateringu

Pomiar temperatur potrawy – nie każdy sobie zdaje sprawę, że powinien prowadzić pomiar temperatur w żłobku a w przypadku zbyt niskiej temperatury zwrócić towar do cateringu. W tym celu uważaj na podpisane umowy między Tobą a cateringiem. Dobrze mieć zapis, że posiłki, które są nieodpowiedniej jakości (np. śmierdzą, brzydko wyglądają), ich temperatura jest za niska itd. możesz zwrócić do cateringu, a catering jest zobowiązany do dostarczenia posiłków w tempie ekspresowym 🙂 Zapis zakresu temperatur potraw będziesz miał w dokumentacji GHP i GMP dla żłobka. Ile potraw muszę skontrolować pod względem temperatury? To zależy od Ciebie (oraz od zapisów w księdze GHP-GMP – więc lepiej to sprawdź), jeśli w księdze masz napisane, że w każdej – to musisz to robić w każdej i będzie tego od Ciebie wymagała inspekcja. Dlatego lepiej napisać realne wartości np. w wybranej jednej potrawie (jeśli jest coś nie tak pomiar ponawiasz w kolejnej).
Personel myje ręce – Przed rozdaniem potraw dzieciom i w ogóle przed zmierzeniem temperatury posiłków, personel musi umyć i zdezynfekować ręce (zgodnie z instrukcją mycia i dezynfekcji rąk). Potem najlepiej jeśli założy rękawiczki. Dodatkowo personel dobrze jeśli przed rozdawaniem potraw założy fartuszek (niekiedy jest to wymagane).
Termometr do pomiaru temperatur – go również należy umyć, nie zostawiaj go brudnego w resztkach zupy.

~

Teraz kwestia mycia naczyń lub wyrzucania resztek – jeśli chcesz myć naczynia u siebie musisz mieć do tego celu zlew + najlepiej zmywarko-wyparzarkę. Jeśli naczynia masz jednorazowe i wszystko zwracasz to wtedy nie masz takiej potrzeby posiadania zlewu i zmywarko-wyparzarki. O odpadach przeczytasz tutaj. Jeśli przygotowujesz mleko dla niektórych dzieci to też musisz mieć zlew +umywalkę do mycia rąk. Wystarczy zlew jednokomorowy. Jeśli nie wiesz ile zlewów powinieneś mieć w żłobku zadzwoń do nas.

HACCP dla żłobka – czyli jaką dokumentację przygotować na odbiór placówki przez sanepid?

 Umowę najmu lokalu
 Wyniki badań wody
 Dokumenty firmy
 Umowę na wywóz śmieci/utylizację
 Projekt technologiczny dla żłobka (nie jest zawsze wymagany)
 GHP / GMP dla żłobka czyli dobra praktyka higieniczna i produkcyjna dla żłobka – wymagana zawsze
 Księga HACCP dla żłobka – zawiera schematy wydawania posiłków, analizę zagrożeń, wyznaczenie CCP dla żlobka z cateringiem (krytyczne punkty kontrolne dla żłobka), określa się również limity krytyczne oraz sposoby monitorowania i korygowania CCP. Czasami Inspekcja Sanitarna w niektórych rejonach Polski nie chce księgi – wystarcza samo GHP i GMP.

Artykuły związane: GMP i GHP, HACCP dla stołówki szkolnej – stołówka szkolna sanepid
HACCP caterign w przedszkolu a sanepid

W czym my możemy Ci pomóc?

Jeśli chcesz stworzymy dla Ciebie indywidualną dokumentację GHP-GMP i HACCP dla żłobka. Odpowiemy też na Twoje pytania i postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości. Jeśli jeszcze masz wątpliwości jakie wymagania sanepidu dla żłobka należy spełnić to po prostu napisz do nas. Każdy przypadek jest inny i trudno wrzucić wszystkich do „jednego worka”. U jednych rozwiązania się sprawdzą i przejdą u innych już nie. Dlatego śmiało pisz do nas.

wymagania sanepidu dla żłobka żłobek HACCP
wymagania sanepidu dla żłobka

Komentarze

  • Agnieszka

    Dzień dobry,
    po pierwsze chciałam napisać, że ciekawy artykuł. W księdze znalazłam, że mam zapis monitorowania każdej potrawy. Czyli muszę robić to przy każdej potrawie? Czy mogę to poprawić w księdze HACCP?

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      dokumentację można zaktualizować. Najlepiej zawrzeć pomiar w jednej losowej potrawie + powtórzyć w kolejnej jeśli coś jest nie tak, jeśli dalej jest nie tak to zwrócić potrawy do cateringu.
      Pozdrawiam,
      Marta

      Odpowiedz
  • Gosia

    Chciałabym zapytać czy w internacie można gotować jedzenie bez mięsa, dokładniej zupy, czy są jakieś przepisy regulujące tę kwestię?

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      do tego potrzebna jest kuchnia, osobny lokal. Wszystko zależy od tego co i jak Pani chce dokładnie robić. Natomiast nie ma przeciwwskazań jeśli jest wszystko urządzone i wydzielone jak należy.

      Odpowiedz
  • Karolina

    U mojego dziecka w żłobku (synek 2 lata) w nowo powstałym budynku dzieci nie korzystają z toalety, Panie myją dzieciom ręce i buzie mokrymi chusteczkami, zębów nie myją w ogóle. Tłumaczą się tym że nie mają łazienki w sali. Jest łazienka w innej sali, w grupie młodszych dzieci. Jest również łazienka na korytarzu ale chyba przystosowana tylko dla dorosłych. Czy tak może być? Niedługo jak zrobi się ciepło chciałabym synka odpieluchować i co wtedy? Gdzie mu postawią nocnik, czy każą mu dalej chodzić w pieluszce? Czy to jest zgodne z wymogami i prawem? To jest nowa siedziba żłobka, otwarta we wrześniu 2018r. więc rozumiem że ktoś to sprawdzał i wydał pozytywną opinię. Proszę o informację.

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      zajmujemy się tylko kwestiami związanymi z żywnością i niestety nie jesteśmy w stanie pomóc 🙁

      Odpowiedz
  • Kasia

    Witam,
    Niedawno placówka w której pracuje otworzyła Żłobek – został on pozytywnie zaakceptowany przez Sanepid, jednak nasuwają mi się pewne wątpliwości, mianowicie czy sala zabaw równa również miejscu spożywania posiłków dzieci może posiadać przewijak? Czy powinien on być w innej sali? Dodam, że posiadamy tylko dwa takie pomieszczenia: sala snu oraz sala zabaw = stołówka.
    Proszę o odpowiedź i pozdrawiam
    Kasia

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      w sali w której spożywa się posiłki najlepiej jeśli nie stał przewijak. Jest to niezgodne z zasadą higieny. Jeśli jest taka możliwość dobrze umieścić go w innej sali.
      Pozdrawiam

      Odpowiedz
  • Łukasz Kowalski

    Chciałbym założyć catering dla żłobków / klubów malucha lub żłobek /klub malucha z własną kuchnia, gdzie można znaleźć wytyczne co do lokalu i wyposażenia?

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      można znaleźć informację m.in.: w rozporządzeniu (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego, Rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego, Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
      W razie pytań jestem do dyspozycji.

      Odpowiedz
  • Katarzyna

    Witam, chcę zaadaptować lokal na klub malucha z cateringiem. Czy muszę mieć osobne wejście do przyjmowania cateringu i jakieś konkretne pomieszczenia zwiazane z cateringiem ? Dodam, że potrawy mają przyjeżdżać poporcjowane a brudne pojemniki zwracamy także nie będzie potrzeby zmywania naczyń. Nie mam zbyt wiele miejsca na dodatkowe pomieszczenia dlatego zależy mi na informacji, jakie pomieszczenia są wymagane do przyjmowania tego typu cateringu.

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      jeśli nie będą Państwo nic porcjować ani nic przechowywać (np. drugie śniadanka dla dzieci) tylko od razu wydawać wszystko dzieciom to nie musi być osobnego pomieszczenia do rozdzielani posiłków. Musi być umywalka to umycia rąk przez personel. Dodatkowo trzeba się zastanowić gdzie będą składowane pojemniki brudne, które będą czekały na odbiór przez catering zewnętrzny. Co do osobnego wejścia to prawdopodobnie wystarczy jedno jeśli zakres będzie taki minimalny jak Pani opisała (najlepiej jednak do tego celu byłoby otrzymać od Państwa plan lokalu i dokładny zakres, żeby móc lepiej ocenić sytuację).

      Odpowiedz
  • Małgorzata

    Chciałabym się dowiedzieć jak powinna wyglądać kuchnia ile powinnam mieć zlewow i umywalek w klubie malucha jeśli będzie catering.
    Opcja 1 catering przywozi poporcjowane dania
    Opcja druga 2 catering przywozi jedzenie i używam własnych talerzy.
    Czy musi być zlew dwukomorowy i umywalka. Czy też może być dwukomorowy opisany że jedna komora do mycia rąk druga do mycia przyrządów. Czy mogę być jednokomorowy i umywalka.
    Dziękuję bardzo za odpowiedź

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      jest to indywidualne i w dużej mierze zależy również od układu funkcjonalnego. Przy opcji nr 1 musi być co najmniej umywalka + dobrze mieć chociaż zlew 1 komorowy. Przy opcji nr 2 – koniecznie trzeba mieć umywalkę i zlew jednokomorowy, dodatkowo osobne pomieszczenie gdzie będą myte talerze ze zlewem oraz zmywarko-wyparzarką lub zlewem i wyparzarką. Co do zlewu dwukomorowego i opisania, która komora jest do czego (czyli jedna do rąk, druga do sprzętu drobnego), to jest to możliwe tylko za zgodą sanepidu. Czasami wyraża zgodę na takie rozwiązanie.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.