HACCP dla produkcji kanapek

Dokumentacja HACCP dla produkcji kanapek a sanepid – „Pan Kanapka”

Tematy na blogu
Kreator dokumentacji online

Kto pracował w korporacji, albo pracuje temat „Pana Kanapki”  jest mu znany. Często zdarza się, że w takich miejscach pojawiają się firmy, oferujące i sprzedające – lunche czy właśnie kanapki dla pracowników. Ostatnio przygotowaliśmy też dokumentację dla firmy, która produkowała zdrowe przekąski. Ofert jest coraz to więcej. Wiadome jest, że żeby sprzedawać kanapki, makarony czy inne potrawy lub przekąski (np. hummusy), należy je najpierw gdzieś wyprodukować lub kupić gotowe od dostawców. Co oprócz księgi HACCP dla produkcji kanapek jest wymagane? Jakie są wymagania Sanepidu i o czym nie wolno zapomnieć przy produkcji? O tym dalej w tekście.

Opcja pierwsza: produkujesz kanapki i/lub inne potrawy, przekąski, pakujesz i sprzedajesz w biurach lub innych docelowych miejscach.

Po pierwsze jeśli coś produkujesz to Twoje miejsce produkcji musi mieć odbiór dokonany przez Inspekcję Sanitarną. Jakie wymagania musisz spełnić i o czym pomyśleć?

HACCP dla produkcji kanapek
HACCP dla produkcji kanapek

Wysokość pomieszczeń w części produkcyjnej musi wynosić min. 3,3m, w części sanitarnej może być m.in. 2,5m. Można starać się o odstępstwa przy niższej wysokości w części produkcyjnej (nie niższe niż 2,5m), ale wtedy trzeba otrzymać zgodę Inspekcji Sanitarnej.

Wielkość drzwi powinna mieć min. 0,8m szerokości i minimum 2m wysokości, w drzwiach nie powinno być progów.

Okna powinny być zabezpieczone (moskitierami) przed dostaniem się szkodników i owadów.

Najlepiej jeśli do lokalu będą prowadzić dwa wejścia (jeśli ich nie będzie, można pomyśleć o rozdzielności czasowej wykonywania niektórych czynności)

Toaleta dla personelu – nie może wychodzić bezpośrednio na produkcje, jeśli jej nie masz to musisz mieć umowę z pobliskim sklepem czy restauracją.

Wydziel miejsce na szatnie dla pracowników.

Powierzchnie w części produkcyjnej i magazynowej muszą być łatwe do czyszczenia, nienasiąkliwe, z materiałów niekorozyjnych i nietoksycznych. Regały w magazynie też nie mogą być obdrapane! W podłogach nie może być żadnych przerw (zdarza się to czasami pomiędzy przejściem do kolejnych pomieszczeń, że nie macie kawałka płytki itd. – tak być nie może).

Jak rozmieścić urządzenia w punkcie gastronomicznym? Według rozporządzenia 852/2014 rozmieszczenie musi pozwalać na odpowiednie utrzymanie czystości, być łatwe do czyszczenia i dezynfekcji. Ważne jest rozmieszczenie sprzętów w taki sposób, żeby nie krzyżować drogi czystej z brudną. Pamiętaj, żeby blaty nie miały ostrych zakończeń.

Jak duże powinny być pomieszczenia? Tak duże, żeby zapewnić produkcję bezpiecznej żywności, nie ma konkretnych wymiarów. Pamiętaj, żeby zabezpieczyć pomieszczenia przed pojawieniem się gryzoni.

Warto pomyśleć o osobnym pomieszczeniu na obieranie i mycie warzyw i owoców. Jeśli będą kanapki to i takie pomieszczenie przyda się do jajek. Może być wspólne dla warzyw, owoców i jaj. Co zrobić jeśli nie masz obieralni dla warzyw? O tym przeczytasz tutaj.

Sufity muszą być tak zaprojektowane, żeby również uniemożliwiały gromadzeniu się zanieczyszczeń oraz redukowały kondensację. Ważne jest dobra wentylacja, żeby uniknąć rozwojowi pleśni.

Pamiętaj o wyznaczeniu miejsca na pakowanie żywności, najlepiej gdzieś przy „wylocie”, żeby drogi się nie krzyżowały (osobne pomieszczenie też mile widziane)

Ważne!

Jeśli coś pakujecie i sprzedajecie to musicie pamiętać o odpowiednich etykietach na produkty gotowe i o wyliczaniu wartości odżywczej! O tym już pisaliśmy w poprzednich artykułach (Jeśli masz pytania jak wyliczyć wartość odżywczą na produkty lub chcesz, żeby ktoś zrobił to za Ciebie to napisz do nas)

Artykuły związane: CO POWINNY ZAWIERAĆ ETYKIETY NA PRODUKTY SPOŻYWCZE DLA PRODUCENTÓW ŻYWNOŚCI – WYMAGANIA SANEPID
INFORMACJA O WARTOŚCI ODŻYWCZEJ – ZNAKOWANIE ŻYWNOŚCI CZ. 2

Opcja druga: Kupujesz produkty od dostawcy zewnętrznego i sprzedajesz je w biurach

Musisz zastanowić się w takim przypadku nad paroma rzeczami:

  1. Co z produktami, które Ci zostaną?
  2. Jak będzie odbywał się transport żywności do biur lub innych punktów?
  3. Czy żywność będziesz chciał magazynować? Np. odbierasz produkty od producenta wieczorem, żeby rano móc zacząć je sprzedawać. Gdzie będzie trzymał produkty przez noc? (pamiętaj, że wtedy Twój „magazyn” musi przejść odbiór Inspekcji Sanitarnej. Jeśli zamierzałeś robić to w domu lub garażu to tak nie można – trzeba to zgłosić i spełnić wymagania)
  4. Gdzie będziesz mył i dezynfekował np. pojemniki w których przywozisz żywność?

Rzadko spotykamy się jednak z rozwiązaniem drugim, ponieważ stwarza ono czasami więcej problemów niż jak produkcja od A do Z. Dodatkowo temat ten rozwiniemy w kolejnych artykułach, bo opcji jakie wybierzecie może być masa. Na razie zapraszamy do zadawania pytań 🙂

Na pewno i w jednym i w drugim przypadku będziesz potrzebował odpowiednich dokumentów na odbiór zakładu przez Inspekcję Sanitarną.

HACCP dla produkcji kanapek – czyli o jakich dokumentach nie możesz zapomnieć?

Umowa najmu zakładu produkcyjnego lub akt własności

Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (ewentualnie wydruk z KRS (dostępny w Internecie))

Badania wody w zakładzie produkcyjnym

Orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych

Protokoły odbioru wentylacji

Księga GHP-GMP dla produkcji kanapek i/lub sprzedaży – czyli minimum sanitarne (Dobra Praktyka Higieniczna i produkcyjna).

Dokumentacja HACCP dla produkcji kanapek – zawiera schematy technologiczne od momentu przyjęcia surowców lub gotowych wyrobów (opcja druga). W późniejszym etapie dokonuje się analizy zagrożeń, na podstawie, której należy wyznaczyć Punkty Krytyczne (CP) i Krytyczne Punkty Kontroli (CCP). Później określa się jak jest monitorowane CCP, a jeśli wystąpi niezgodność to jak jest korygowane.

Etykiety – m.in. wykaz składników, składniki alergenne i wyliczanie wartości odżywczych (kalorii i makroelementów)

Jeśli potrzebujesz GHP-GMP lub dokumentacji HACCP dla produkcji kanapek a może składników alergennych to napisz do nas. Masz inne pytania? Również zapraszamy do kontaktu.

Zobacz więcej na ten temat na stronach naszego blogu.

Polub nas na Facebooku!

Komentarze

  • Katarzyna

    Dzień dobry, prowadzę wypiek wyrobów ciastkarskich i chciałabym zająć się wyrobem kanapek w tym samym pomieszczeniu. Czy jest to realne ?
    Czy będą potrzebne dotakowe pomieszczenia ?
    Pozdrawiam.

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      niektóre pomieszczenia są zrobione i urządzone w taki sposób, ze jest to możliwe. Dużo zależy od układu funkcjonalnego pomieszczenia i dokładnie rodzaju używanych do produkcji składników.

      Odpowiedz
  • Katarzyna

    Dzień dobry, prowadzę wypiek wyrobów ciastkarskich i chciałabym zająć się wyrobem kanapek w tym samym pomieszczeniu. Czy jest to realne ?
    Pozdrawiam.

    Odpowiedz
  • Rafał

    Witam chciałbym zająć się produkcją kanapek w własnym domu. Jakie warunki muszę spełniać? Piekarnia dostarcza bułki ja robię kanapki dla pracownik i lokalnych sklepów.
    Jeśli można wymogi od a do z
    Z góry dziękuję i pozdrawiam.
    rafalwarzecha15@gmail.com

    Odpowiedz
  • Erik

    A jakie przepisy obowiązuja jeśli mam lokal gastronomiczny w którym jest kuchnia ale większość potraw przygotowywuje w pomieszczeniu znajdującym się w piwnicy budynku mieszkalnnego, do którego to pomieszczenia musze dostac się wychodząc z loklu, wejść na klatke schodowa i z tamtad do piwnicy schodami ogólnodostępnymi i dopiero wtedy wchodze do swojego pomieszczenia.? W ten sam sposób wynoszę przygotowane jedzenie dla gości. Czy musze miec jakieś specjalne zgody?

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      ten przypadek wymaga normalnie uzyskania zgód sanepidu. Co do wymagań to w większości będą one takie jak dla restauracji. Dodatkowo należałoby to rozpatrzyć jak indywidualnie, bo to przypadek złożony.

      Odpowiedz
  • Kadia

    Witam serdecznie,
    Już wkrótce zacznę produkcję kanapek – pieczywo odbierane będzie z piekarni, a wszystkie produkty będę nabywać od lokalnych dostawców.
    Kwestia lokalu – jestem na etapie rozmów z restauracją, w trakcie remontu (działa w sektorze Restauracje i inne miejsca do jedzenia), z którą mam podpisać umowę. W ich kuchni mam mieć wydzielone miejsce pracy, a także mogę korzystać z każdych pomieszczeń do krojenia warzyw, przechowywania żywności w lodówkach itp. Kanapki będą przygotowane rano i sprzedawane na miejscu, ale w większości będą rowożone na zamówienia do biur, a także sprzedawane za zgodą urzędu w ich kafeterii. Jakie dokumenty będą w tym wypadku wymagane. Pytanie również mam, w związku z tym że czynności mechaniczne, czyli obieranie, ewentualne krojenie będzie w jednym wyznaczonym miejscu ale w samej kuchni będzie się odbywało smażenie a następnie składanie kanapek. Czyli musi być rozdzielność czasu między tymi elementami? Wypiekany również będzie chleb naturalny w piecu. Kanapki będą przygotowane w godzinach „skoro świt” (jeszcze przed przyjściem pracowników restauracji do pracy), natomiast chleb wypiekany będzie już po zamknięciu kuchni przez pozostałych pracowników w godzinach późnych. Kwestia chleba to wrzucenie produktów do miesiarki, nałożenie do form, kwestia wyrastania gdzie się powinna odbywać? i sam wypiek w godzinach wieczornych. Rano przed wykonaniem kanapek pakowanie (nie będą to ogromne ilości max do 30 sztuk chleba).
    Proszę o pomoc bo nie wiem jak ogarnąć haccp (czy jako odrębny podmiot gospodarczy muszę mieć swój czy można to połączyć z ich haccapem i zrobić jakiś mój „mały” haccp i dołączyć jakimś cudem do ich? Jak to ogarnąć? Odbiór sanepidu już mają jako restauracja. Co jeszcze potrzebuję z dokumentacji aby to wszystko było zgodne z literą prawa.
    Za każde wskazówki będę wdzięczna!
    k.p.rozycka@gmail.com

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      jeśli chodzi o Pani zapytanie, to polecamy prześledzić nasz blog, jest tam wiele odpowiedzi na Pani pytania w kilku artykułach. Jeśli jest jednak Pani zainteresowana konsultacją indywidualną, wtedy można do nas napisać na maila: biuro@wspomagamy.pl Wyceny dokonujemy na podstawie złożoności problemu.

      Odpowiedz
  • Witold

    Dzien dobry, chcialbym robic w domu kanapki i małe wypieki i dostarczac je do drobnych odbiorcow takich jak male sklepiki, biura itp. Bede wdzieczy za informacje jakie pozwolenia, warunki itp nalezy spelnic.
    Pozdrawiam
    Witek
    witoldkarolak@gmail.com

    Odpowiedz
  • Marzena

    Dzień dobry.
    Chciałam rozpocząć produkcje i sprzedaż kanapek w sklepie spożywczym, mam swoja piekarnię. Jakie dokumenty są mi potrzebne. Czy muszę mieć osobne pomieszczenie na piekarni do produkcji kanapek ,czy wystarczy wyznaczone miejsce na większej hali?
    minionm@wp.pl

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      w sprawie konsultacji prosimy o kontakt mailowy na biuro@wspomagamy.pl wtedy możemy przedstawić ofertę.

      Odpowiedz
  • Marzena

    Chcielibyśmy rozpocząć sprzedaż w naszych sklepach spożywczych, wykonanych przez nas , w naszej piekarni kanapek , jakie musimy spełnić warunki ? Jakie koszty ?Od czego zacząć?
    Proszę o odpowiedz na maila : minionm@wp.pl

    Odpowiedz
  • Agnieszka

    Dzień dobry,
    Chciałabym otworzyć małą gastronomię typu kanapki, tosty na zimno i ciepło na wynos. Czy lokal 20m2 spełniłby warunki dla Sanepidu, czy jest to zbyt mały metraż aby taką powierzchnie dostosować.
    Proszę też o informację co na pewno musiałabym spełnić i koszty ksiąg GMPGHP i HACCP.
    Chodzi mi o taki sandwich shop w którym możnaby poczekać na kanapkę, ile miejsc takich można mieć bez zapewnienia toalety klientom. Wszystko byłoby w opakowaniach na wynos.
    Proszę napisać na maila agnieszka2627@gazeta.pl
    Pozdrawiam i Dziękuję.
    Agnieszka

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      wszystko zależy od układu funkcjonalnego lokalu, niekoniecznie od jego metrażu. W innych artykułach ma Pani informację na temat wymagań i dokumentów, np. tutaj: https://wspomagamy.pl/odbior-sanepidu/

      Odpowiedz
  • Marek

    Dzień dobry Pani Marto.
    Ja podobnie jak Bartek I Ania w korespondencji z 22.06.20 i 29.07.20 chciałbym uruchomić produkcję kanapek w domu oraz ich dystrybucję. Jakie warunki należy spełnić…(cytat Anny : chcę prowadzić dzialalność w formie produkcji kanapek czyli piekarnia dostarcza bułki a ja robię kanapki (czyli zaopatruje się w produkty spożywcze gotowe, takie jak wędlina i ser – nawet nie muszę kroić bo są dostępne krojone, sałata , pomidory ogórki czy muszę mieć dodatkowe pomieszczenie czy wystarczy rozdzielność czasowa na użytkowanie powierzchni ? zlewu? to jaką kategorię muszę wybrać aby stworzyć HACCP i inne? )Chciałbym skorzystać z Państwa usług w zakresie Księgi HACCP oraz GHP i GMP dla produkcji kanapek. Bardzo proszę o informację na : markowski022@gmail.com
    Z góry dziękuję.

    Odpowiedz
  • ANNA

    i jeszcze jedno zagadnienie, macie kreatora HACCP i GMP GHP, jeżeli chcę prowadzić dzialalność w formie produkcji kanapek czyli piekarnia dostarcza bułki a ja robię kanapki (czyli zaopatruje się w produkty spożywcze gotowe, takie jak wędlina i ser – nawet nie muszę kroić bo są dostępne krojone, sałata , pomidory ogórki czy muszę mieć dodatkowe pomieszczenie czy wystarczy rozdzielność czasowa na użytkowanie powierzchni ? zlewu? to jaką kategorię muszę wybrać aby stworzyć HACCP i inne? prosze o informacje na anmarwik@gmail.com, dziekuję

    Odpowiedz
  • ANNA

    Witam.
    Chciałabym się zająć produkcją kanapek u siebie w domu i ich dystrybucją, jakie warunki muszę spełnić, jeżeli w ogóle to możliwe, te prawne przy założeniu firmy oraz te w domu by móc podjąć się produkcji? Bedę również Potrzebować Księgi HACCP oraz GHP i GMP dla produkcji kanapek
    Proszę o odp. Dziękuję. anmarwik@gmail.com

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Odpowiedź przesłana online 🙂
      Pozdrawiam

      Odpowiedz
  • Piotr

    Proszę o takie info na piotrekboron4@gmail.com
    Z góry dziękuję

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Napisałam na priv 🙂

      Odpowiedz
  • Bartek

    Witam.
    Chcialbym się zajac produkcja kanapek u siebie w domu i rozprowadzaniem ich do pobliskich sklepow itp, jakie warunki musze spelnic te prawne przy założeniu firmy oraz te w domu by moc podjac się produkcji? Prosze o odp. Dziękuję. bartl100@interia.pl

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      wysłaliśmy maila.

      Odpowiedz
  • Magda

    Chciałabym rozpocząć sprzedaż kanapek w sklepie spożywczym , który znajduje się w szpitalu, myślę również o opcji roznoszenia kanapek po oddziałach, jakie muszę spełnić warunki ? Jakie koszty ?
    O odp. proszę na meila :magdabialas26@wp.pl z góry dziękuję.

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      Odpisaliśmy na maila.
      Pozdrawiam

      Odpowiedz
  • Sebastian

    Ja rowniez potrzebuje Księgi HACCP oraz GHP i GMP dla produkcji kanapek w kawiarnio/ cukierni, ile to moze kosztowac bardzo prosze o odpowiedz i dziekuje.

    Proszę o odpowiedź na meila:
    Sebastianbabieracki@interia.pl

    Odpowiedz
  • jolanta

    Ja rowniez potrzebuje Księgi HACCP oraz GHP i GMP dla produkcji kanapek w sklepie spożywczym.;; jak drogo to moze kosztowac bardzo prosze o odpowiedz i dziekuje. jolakrz@interia.pl

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      przesłaliśmy odpowiedź na maila.

      Odpowiedz
  • Aneta

    Witam! Potrzebuje Księgi HACCP oraz GHP i GMP dla produkcji kanapek w sklepie spożywczym. Jakie są koszty opracowania w/w dokumentacji
    aneta.pabis@op.pl

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      odpisaliśmy na maila.

      Odpowiedz
  • SPOKO

    w Stanach kanapki robią w każdym sklepie , na oczach kienta.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *