Dropshipping.
Coraz częściej dostaję zapytania odnośnie konieczności zgłoszenia do sanepidu działalności polegającej na sprzedaży Internetowej artykułów spożywczych w modelu dropshipping. Po stronie firmy prowadzącej taki sklep jest jedynie zbieranie zamówień. Firma nie ma kontaktu z artykułami żywnościowymi, nie odpowiada za ich magazynowanie, ani za transport. Wszystko jest po stronie pośredników. Postanowiłam więc przybliżyć Ci trochę ten temat i ukierunkować Twoje kolejne kroki. Przypominam też, że na temat sklepów internetowych, gdzie również magazynuje się artykuły spożywcze poczytasz tutaj. Należy pamiętać, że w tym wypadku wymagania są inne.
Dropshipping a wymagania sanepidu
Przede wszystkim prowadząc taki model działalności również musisz pamiętać, że podlegasz wymaganiom sanepidu. Opiszę Ci co powinieneś zrobić, żeby otrzymać decyzję w sanepidzie. Jakie kroki powinieneś wykonać?
1. Złóż wniosek o wpis
Twoim pierwszym krokiem powinno być złożenie w sanepidzie wniosku o wpis zakładu do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Myślę, że warto, żebyś wiedział dlaczego składasz sam wniosek o wpis, bez zatwierdzenia. Reguluje to Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia z 2006 roku. Znajdziesz to w artykule 63 ustępie 2. punkcie 10). Poniżej kawałek ustawy.
Art. 63. 1. Zakłady, o których mowa w art. 61, mogą rozpocząć działalność po zatwierdzeniu lub warunkowym zatwierdzeniu, a w przypadkach określonych w ust. 2, po uzyskaniu wpisu do rejestru zakładów.
1a. Zatwierdzanie jest dokonywane na podstawie wniosku podmiotu działającego na rynku spożywczym prowadzącego zakład.
2. Zatwierdzenie nie jest wymagane w odniesieniu do:
- (…)
- 10) zakładów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w sprzedaży żywności „na odległość” (sprzedaży wysyłkowej), w tym sprzedaży przez Internet”
Uwaga! Łatwo o pomyłkę. Na stronach Inspekcji znajdziesz dwa wnioski.
1. Wniosek o zatwierdzenie zakładu i o wpis do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej 2. Wniosek o wpis zakładu do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Jeśli prowadzisz sklep na zasadzie dropshipping to składasz tylko wniosek o WPIS! Nie przechodzisz wtedy odbioru (bo nie masz magazynu, czy środka transportu). W przypadku jeśli prowadziłbyś sklep internetowy i magazynowałbyś żywność i/lub prowadziłbyś transport własnym środkiem transportu musisz złożyć wniosek o ZATWIERDZENIE i WPIS! Czyli normalnie masz odbiór, a magazyn i samochód muszą spełnić odrębne wymagania. Tym się obecnie nie będę zajmowała, ale na blogu masz artykuły odnośnie wymagań dla magazynów oraz transportu.
2. Poczekaj na decyzję
Zanim zaczniesz działać na legalu musisz poczekać na decyzję z Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Czeka się na nią do 14 dni roboczych.
3. Sprawdź dostawców
Pomimo tego, że nie Ty odpowiadasz za transport i magazynowanie musisz zadbać o to, żeby podmioty, które będą dla Ciebie realizowały zlecenia były dopuszczone przez Państwową Inspekcję Sanitarną. Musisz „prześwietlić” swoich dostawców. Wybierz mądrze.
4. Trochę papierologii i bezpieczeństwa
Przygotuj dokumenty GHP/GMP. Również w takim zakresie działalności musisz opracować dokumentację GHP/GMP. W razie problemów przygotujemy dokumenty dla Ciebie. Dokumenty te mogą być uproszczone i mają dotyczyć zakresu Twojej działalności. Zawierają one procedury i instrukcje według, których musisz postępować. Znajdziesz w nich opisy m.in. tego jak działasz, jak masz identyfikować żywność i jak kontrolować dostawców, co masz robić jeśli klient zgłosi Ci reklamację i wiele innych. Z dokumentów możesz wdrożyć jeszcze księgę HACCP (ale ona nie jest zawsze wymagana). Robimy ją zazwyczaj wtedy jeśli firma chce ją mieć, np. potrzebuje ją dla swoich klientów. Świadomość klientów rośnie i coraz więcej firm chwali się wdrożonym u siebie systemem HACCP 🙂 Zadbaj również o dobrze przygotowane opisy artykułów spożywczych na stronie. Wymagania dotyczące opisów znajdziesz między innymi w rozporządzeniu 1169/2011.
Najczęściej zadawane pytania:
1. Czy mogę prowadzić nierejestrowaną działalność i sprzedawać żywność?
Tak możesz. Ale uwaga! Nieewidencjonowana działalność nie zwalnia Cię ze złożenia wniosku do Państwowej Inspekcji Sanitarnej! Dopiero na podstawie wniosku i otrzymanej decyzji możesz zacząć działać!
2. Czy będę miał odbiór sanepid?
Nie, nie będziesz miał odbioru, bo nie masz fizycznego miejsca, które mogłoby zostać odebrane. Podlegasz jednak kontrolom. Co na takiej kontroli może być sprawdzane?
- Chociażby to czy wybierasz odpowiednich dostawców,
- czy masz przygotowane dobrze opisy na stronie Internetowej,
- czy nie wprowadzasz konsumentów w błąd,
- i czy potrafisz identyfikować na każdym etapie żywność, którą zamawiasz i która jest dostarczana do klienta finalnego.
3. Czy po złożeniu wniosku od razu możesz zacząć działać?
Nie! Musisz poczekać na decyzję z Sanepidu. Inspektor ma 14 dni roboczych na wydanie decyzji od złożenia wniosku.
4. Gdzie składam wniosek?
Wniosek składasz w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej zgodnie z siedzibą Twojej firmy.
Jak my możemy pomóc?
Możemy odpowiedzieć na nurtujące Cię pytania oraz opracować dla Ciebie dokumentację dobrych praktyk czyli GHP/GMP. Jeśli chciałbyś wdrożyć system HACCP to również skontaktuj się z nami 🙂
Komentarze
Dziękuje za art. który sporo wyjaśnia.
Chciałbym poruszyć natomiast nieco inną kwestię, też związaną z żywnością – czy pożywienie dla zwierząt podlega tej samej procedurze zgłaszania działalności do sanepidu lub czy są jakieś tutaj wyjątki?
Pozdrawiam
Dzień dobry,
na razie nie zajmujemy się żywnością dla zwierzaków, więc nie jestem w stanie pomóc.
Cześć! Bardzo dziękuję za Twoją wiedzę, którą się dzielisz 🙂
Odnośnie artykułu mam pytanie:
1) i czy potrafisz identyfikować na każdym etapie żywność, którą zamawiasz i która jest dostarczana do klienta finalnego – co mam pod tym rozumieć?
2) jeżeli działam w modelu dropshippingu, ale generuje swoje etykiety i wysyłam je do dostawcy to czy to generuje jakieś zmiany? Chodzi mi o to, że mam swoją umowę z przewoźnikiem (tym samym jaki dostawca Inpost).
Jeśli istnieje możliwość odpowiedzi na te pytania będę wdzięczna! 🙂
Pozdrawiam!
Cześć,
odpowiadam na pytania:
1) Jeśli poproszono by Cię o identyfikację produktu, musisz potrafić wskazać od kogo go kupiłaś, jaki był jego numer partii i do kogo go ewentualnie sprzedałaś.
2) Nie, nadal podlegasz pod sam wpis w sanepidzie.
Pozdrawiam
Chciałam tylko napisać ze jestem pod ogromnym wrażeniem Jasności i jakości Treści na Pani stronie! Jest dokładnie to czego szukam !
Będę kupować duże ilości dobrej jakości suchej żywności, dzielić ją i wysyłać zero-waste jak tylko się da. Pomysł w powijakach ale to moje marzenie wiec zrobię wszystko by się udało 🙂 dziękuje!
Dzień dobry,
bardzo się cieszę, że treści się przydają <3
Hm, ciekawy wątek. Czyli jeśli dorzucimy Klientowi gratis w postaci jakiegokolwiek produktu spożywczego to powinniśmy to zgłosić do sanepidu, nawet jeżeli te produkty są hermetycznie zapakowane?
Dzień dobry,
Produkty na degustacje nie, ale sprzedaż już trzeba zgłosić. Dotyczy nawet produktów hermetycznie zamkniętych – do spożycia.
Dzień dobry, prowadzę działalność nierejestrowana – tworzę świece i inne rękodzieło. Robię też zestawy prezentowe. Czy żeby móc dodawać słodki poczęstunek (ręcznie robione pierniki, czekoladę, herbatki, zioła, ale nie moje tylko innych znanych i mniej znanych firm) muszę mieć też zezwolenia sanepidu, Haccp itd? Pozdrawiam
Dzień dobry,
proszę pisać na priv. W większości sytuacji trzeba to zgłosić do sanepidu, ale podpytam o więcej rzeczy.