Sal zabaw przybywa. Coraz więcej rodziców korzysta z ofert przygotowanych przez sale zabaw. Obok zjeżdżalni, basenów wypełnionych piłeczkami i innych rozrywek pojawiają się możliwości spożywania napojów, zdrowych przekąsek i coraz częściej organizowania w tych miejscach przyjęć urodzinowych. Wiadomo, że jak robimy przyjęcia to nie może zabraknąć tortu i innych poczęstunków dla dzieci. Czy odbiór SANEPIDU w takim przypadku jest wymagany? Czy należy zrobić i prowadzić księgę HACCP dla Sali zabaw? Często stajecie przed tymi pytaniami. Postaramy się na nie odpowiedzieć.
O wymaganiach sanepidu dla sali zabaw można by pisać pod wieloma kątami. Systematycznie będziemy rozwijać temat skupiając się na konkretnych przykładach. Dzisiaj ogólnie podejdziemy do tematu i opiszemy dokładniej kwestie dokumentów potrzebnych przy odbiorze. Pamiętaj, że możesz zawsze do nas napisać, zadzwonić lub zostawić komentarz z pytaniem. Z chęcią odpowiemy.
Sala zabaw z poczęstunkiem
Kiedy w punkcie rozrywki dochodzi nam sprzedaż żywności, musimy zgłosić taki lokal do odbioru SANEPIDU. Dodatkowo kiedy coś przygotowujemy np. kanapki, sałatki, a może pieczemy tort to przepisy nam się zaostrzają. Lokal należy dostosować pod wymagania Państwowej Inspekcji Sanitarnej, żeby móc produkować bezpieczne dla dzieci posiłki.
W przypadku sali zabaw w której chcemy organizować urodziny i przygotowywać sami poczęstunek niezbędne będzie pomieszczenie kuchni. Chcesz piec w kuchni? Pamiętaj, że prawdopodobnie będziesz potrzebować jaj. Najłatwiej będzie przewidzieć osobne pomieszczenie do ich obróbki i dezynfekcji. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj – JAJA W GASTRONOMII. Jeśli będziesz zamawiała ciasta gotowe to wtedy odchodzą Ci jaja i sprawa jest łatwiejsza. Oczywiście możesz też przygotowywać ciasta bez użycia jaj. Na rynku mamy coraz więcej zamienników jaj, które są bardzo fajne zwłaszcza dla osób z alergią dla jaja i dla vegan.
Wysokość pomieszczeń – kiedy chcesz przygotowywać sama potrawy oprócz wydzielenia kuchni ważne jest aby wysokość pomieszczeń miała co najmniej 3,3 wtedy unikniesz starań się o odstępstwa.
Pamiętaj, żeby wszystkie miejsca w których przygotowujesz lub magazynujesz żywność posiadały powierzchnie (blaty, ściany, podłogi, sprzęty) łatwe do czyszczenia, bez obdrapań. Nawet regały w magazynach nie mogą być pościerane.
Woda – musi być podłączenie pod sieć wodną, pamiętaj o ciepłej i zimnej wodzie!

HACCP dla Sali zabaw – czyli jakie dokumenty przygotować na odbiór sanepidu?
Wyniki badań wody
Orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych pracowników
Umowę najmu lub akt własności
Dokumentację GHP dla sali zabaw – dobrych praktyk higienicznych
Dokumentację GMP dla sali zabaw – dobrych praktyk produkcyjnych – jeśli coś produkujesz
Księgę HACCP dla sali zabaw – co zawiera ta dokumentacja? m.in.: schematy przygotowania napoi, potraw, ciast oraz analizę zagrożeń i wyznaczenie CCP dla sali zabaw (czyli krytycznych punktów kontrolnych), określa się również sposób ich monitorowania i korygowania
Składniki alergenne – powinieneś przygotować rozpiskę według rozporządzenia, jest to obowiązkowe i bardzo ważne. Pamiętaj, że dzieci (dorośli też) bardzo często mają alergię i nietolerancje na niektóre składniki. Pamiętaj, że nie można wprowadzać w błąd konsumenta i pisz składniki zgodnie z prawdą. Zafałszowanie składnika bardzo szybko wyjdzie na jaw, a Ty możesz mieć tylko nieprzyjemności.
Masz więcej pytań, to zachęcamy do zostawienia komentarza lub zatelefonowania do nas (781-239-930).
Komentarze
Witam, jakie wymogi należy spełniać jeżeli chciałbym otworzyć bawialnie z kawą i herbatą w papierowych kubeczkach oraz ciasto cateringowe podawane również na papierowych talerzykach?
Dzień dobry,
o wymogach poczyta Pani w tym artykule: https://wspomagamy.pl/wymogi-sanepidu-w-gastronomii/ są one jednakowe dla gastronomii, oczywiście u Pani będzie troszkę prościej, bo nie ma produkcji żywności.
Dzień dobry, czy sale zabaw mogą oferować pobyty całodzienne, np. 7 czy 8 godzin? rodzic dostarcza wyżywienie.
Czy sala wolnej zabawy w której nie jest sprzedawane jedzenie musi mieć odbiór sanepidu?
Dzień dobry,
my zajmujemy się tylko salami zabaw wprowadzającymi do obrotu żywność (sprzedaż żywności, robienie napojów, czy urodzin, gdzie podawana jest żywność) – takie miejsca muszą mieć wtedy odbiór sanepidu.
Dzień dobry, dziękuję za bardzo cenny wpis. Planuję założenie sali zabaw w mieszkaniu/domu z ogrodem. Czy jeśli dobrze rozumiem jeśli będziemy prowadzić sprzedaż przekąsek – mam na myśli np. ciasta z cateringu z zewnątrz lub jakieś opakowane batoniki itp. oraz kawę to potrzebujemy tylko jednego zlewu jeśli będziemy serwować potrawy w naczyniach jednorazowych?
Dzień dobry,
nie zawsze, to zależy od całości zakresu działalności.
Dzień dobry, mam pytanie odnośnie toalet. Czy w sali, w której organizowane są urodziny oraz kreatywne zajęcia dla dzieci muszą być koniecznie dwie toalety? Wszystkie serwowane produkty są kupne, podawane na jednorazowych naczyniach. Dodatkowo kawa/herbata dla rodziców. Czy można zastosować w tym przypadku jakieś odstępstwo. Prowadziłam już takie miejsce (z dwoma toaletami), ale muszę zmienić lokal, a takich z dwoma toaletami, czy nawet możliwością dobudowy drugiej (a dodatkowo spełniających inne wymagania) nie ma na lokalnym rynku. Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.
Dzień dobry,
zazwyczaj dwie toalety są konieczne, ale mam za mało danych, żeby precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie. Można pisać do mnie na priv.
Pozdrawiam
Dzień dobry. Czy w tym czasie korona wirusa są jakieś dodatkowe wytyczne w związku z prowadzeniem kawiarenki w sali zabaw? Czy z ceramicznych kubków będę musiała zrezygnować i stosować jasnobrązowe??? Czy może jeszcze jakieś inne wytyczne są wprowadzone?
Dzień dobry,
a jakie kubki jasnobrązowe ma Pani na myśli? Wszystkie wytyczne znajdzie Pani na stronie gis.gov.pl i gov.pl tutaj na przykład ma Pani wytyczne: https://www.gov.pl/web/rozwoj/gastronomia
Dzień dobry , mam pytanie czego potrzebuje w sali zabaw jeśli chce mieć tylko kawę z ekspresu ale w szklanych naczyniach ? Bardzo dziękuję za odpowiedź
Dzień dobry,
na pewno zmywarko wyparzarki, jeśli będą używane tylko szklane kubki to może być ona za barem (tam też musi być umywalka i zlew). Jeśli byłby dodatkowo używane talerzyki np. do ciast wtedy najczęściej powinno być wydzielone osobne pomieszczenie jako zmywalnia.
Tez jestem ciekawa wlasnie. Kawka jako poczestunek przekaski zamkniete tez czy nalezy zglaszac fo sanepidu
Jeśli została pobrana opłata np. w ramach robienia urodzin to trzeba zgłosić taką działalność.
Witam, prowadząc sale zabaw – urodzinki – poczęstunek jest po stronie sali zabaw: chrupki, paluszki, ciastka – wszystko oryginalnie zamknięte i napoje też kupowane oryginalne, nie jest pobierana za poczęstunek żadna opłata, działa jako gratis urodzinowy, czy też należy to zgłosić do sanepidu?
Witam
W najbliższym czasie chcę otworzyć lokal zajmujący się tylko i wyłącznie animacją podczas urodzin. Lokal 50m kwadratowych, jedzenie po stronie rodziców, w sali odbywać się będą tylko i wyłącznie zabawy. Czy w takim wypadku muszę zgłosić działalność sanepodowi?
Dzień dobry,
zajmujemy się tylko kwestiami związanymi z żywnością.
Dzień dobry, proszę o informację czy 2,6 wysokość pomieszczeń wystarczy żeby móc otworzyć salę zabaw dla dzieci, bez przygotowywania posiłków, jedynie kawa z ekspresu podawana w kubkach papierowych (wtedy zlew dwukomorowy najlepiej z ciepłą i zimą wodą) czy coś jeszcze? Będzie też sprzedaż napoi i chipsów, paluszków czy ciastek ale oryginalnie zapakowanych
Dzień dobry,
jeśli chodzi o Inspekcje pod kątem żywieniowym to przy takiej wysokości należy dostać zgodę od WSSE (nie jestem jednak pewna jak to jest w przypadku samej sali zabaw).
witam chciałem zapytać co ze sprzątaniem w takich salach zabaw ,,czy mają obowiązek czyszczenia wszystkich sprzętów co jakis czas czy tylko wszystko czyszczą dzieci swoimi ubraniami jak to wygląda od tej strony
Dzień dobry,
my zajmujemy się tylko kwestiami związanymi z żywnością i np. kwestiami z przygotowaniem posiłków lub napojów.
Witam
Otworzyłam jakiś czas temu bawialnie, są urodziny w standardzie czyli rodzice przynoszą jedzenie oraz wersja max czyli ja przynoszę (cukierki, duplo, kindery, żujki wiekszość w papierkch oraz żelki i chipsy, chrupki kukurydziane i paluszki), torty rodzice sami zamawiaja w swoim zakresie. herbata czy kawe też robie dla rodziców – posiadam dystrybutor wody. Posiadam osobną sale gdzie dzieci spożywaja konsupcje są tam stoliki. Czy powinnam zgłaszać wniosek do sanepidu? Proszę o odpowiedz.
Pozdrawiam
Dzień dobry,
tak w takim wypadku powinna Pani złożyć wniosek do sanepidu 🙂
Witam, chciałabym otworzyć salę dla dzieci, ale tylko na urodzinki z animatorem. Kwestia żywności nie jest jeszcze do końca ustalona. Zastanawiam się nad dwiema opcjami: Rodzice kupują wybrane produkty i serwujemy je na urodzinkach na jednorazowych naczyniach lub to my kupujemy produkty i podajemy. Jeśli mielibyśmy zapewniać żywność to większość będzie kupowana (typu chipsy, paluszki, orzeszki, słodycze, tort) mam jednak fontannę czekoladową, do której musiałabym przygotować szaszłyki owocowe, popcorn do przygotowania w mikrofali i maszynę do waty cukrowej. Proszę o informacje jakie wymogi muszę spełnić w obu tych sytuacjach.
Dzień dobry,
czy ma Pani plan lokalu? byłoby na pewno łatwiej coś podpowiedzieć 🙂 Jeśli chodzi o wymagania to jeśli ciasto będzie krojone to musimy mieć co najmniej zlew jednokomorowy do ich umycia i jedna umywalka do mycia rąk. Dodatkowo musimy mieć jak umyć sprzęty typu mikrofalówka, maszynka do warty cukrowej – jest to możliwe przy wykorzystaniu tego jednego zlewu. Ale jeśli dojdą nam do mycia owoce to dla wygody lepiej już pomyśleć o dodatkowej komorze 🙂
Plan lokalu wysłany na Pani imiennego maila ?Pozdrawiam
Witam serdecznie,
Również jestem w trakcie otwierania sali zabaw i kłębi mi sie w głowie mnóstwo pytań.
Na część z nich znalazłam już odpowiedz w poprzednich wpisach,ale będę ogromnie wdzięczna za krótkie podsumowanie.
Konsumpcja:
w sprzedaży planuje mieć,oprócz suchych produktów typu paluszki /chrupki, także owoce,ciasta,jogurty,gotowe desery z kaszy jaglanej,koktajle,galaretki,naleśniki etc.Wszystko to będzie przygotowywała dla mnie firma cateringowa.Serwowac będę na talerzach i w kubkach ceramicznych. Przygotowywana będzie na miejscu jedynie kawa i herbata.
Jakiego zaplecza sanitarnego wymaga takie przedsięwzięcie?Dwóch zlewów w pobliżu miejsca serwowania posiłków?zmywarki?lodówki?mikrofalówki bądź piecyka do ewentualnego podgrzewania?Sa jakieś speclajne wytyczne techniczne co do urządzeń?
Czy Firma cateringowa jest zobowiązana do dostarczeniami dokumentacji odnośnie składników przygotowywanych produktów?i czy powinny być one wypisane np na opakowaniu?
Czy pracownicy obsługi powinni mieć książeczki epidemiologiczne-sanepidowskie?
Podłogi i zabawki:
Czy wykładzina musi mieć jakieś atesty i spełniać jakieš konkretne normy?
To samo pytanie tyczy sie zabawek będących na wyposażeniu.
Dokumentacja:
Czy w związku z powyższym,powinnam prowadzić jakaś dokumentacje?na ile wcześniej zgłosić odbiór lokalu?
Zapewne coś pominęłam w swoim eseju,ale może przy okazji Państwo durzucą co trzeba 🙂
Pozdrawiam
Dzień dobry,
jeśli będzie Pani sprzedawać produkty przygotowywane przez catering i ewentualnie je odgrzewać to dobrze mieć obok miejsca chociaż umywalkę i zlew jednokomorowy, a najlepiej dwu ze względu na naczynia ceramiczne + wyparzarkę. Lub jednokomorowy i zmywarko-wyparzarkę. Jeśli będą talerze to najlepiej mieć osobne pomieszczenie jako zmywalnie (chyba, że Inspekcja wyrazi zgodę inaczej), jeśli jednak zdecyduje się pani na same kubki to miejsce zmywalni może być np. za barem. Jeśli Pani chce można podesłać na plan lokalu, rzucimy okiem i bardziej precyzyjne ustosunkujemy się do Pani problemu 🙂
Sprzęty muszą być łatwe do czyszczeni, te które Pani wypisała, niewątpliwie się przydadzą.
Firma cateringowa musi Pani dać takie informacje. Jest obowiązek informacji konsumenta chociażby o alergenach, więc takie informacje ma tylko catering, który robi dla Pani potrawy i je pakuje.
Pracownicy powinni mieć orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych (książeczek już nie ma, chociaż lekarze robią jeszcze wpisy w książeczkach).
Podłogi i zabawki – muszą mieć atesty (jednak w tym przypadku nie jesteśmy specjalistami).
Dokumentacja: Najlepiej zgłosić się do sanepidu chociaż 30 dni przed (chociaż często odbiór i decyzję idzie załatwić szybciej to trzeba mieć tą datę z tyłu głowy gdyby coś poszło nie tak). Najlepiej zadzwonić do siebie do sanepidu i zapytać po ilu dniach od złożenia wniosku przyjdą do Pani (bo czasami mogą przyjść i na drugi dzień – zleży wszystko od ilości ich pracy). Jeśli chodzi o dokumentację to na pewno będzie trzeba mieć GHP/GMP. Do okazania podczas odbioru i później do prowadzenia na bieżąco (jest ona dostosowana pod lokal, więc ciężko powiedzieć konkretnie co Pani będzie musiała uzupełniać – musielibyśmy poznać jeszcze więcej informacji). Na razie zauważyłam, że jest lodówka więc będzie pomiar temperatur w lodówce (jednak czy 2x czy 1x dziennie zależy od innych rzeczy). Jeśli ma Pani więcej pytań zachęcam do ich zadawania albo kontaktu. Najlepiej jeśli podeśle nam Pani plan lokalu, przeanalizujemy go.
Ok. Dziękuję
Dzień dobry,
my zajmujemy się tylko kwestiami związanymi z żywnością i w tym przypadku nie jesteśmy w stanie pomóc.
Dziękuję za wpis, proszę o podpowiedź jakie warunki musze spełniać nie sprzedając i nie produkując jedzenia – sama sala zabaw.
Dzień dobry, chcę założyć salę zabaw/bawialnię dla dzieci od 12 miesięcy do 12 lat. Bez sprzedaży produktów spożywczych, napojów, na parterze jest sklep. W sali będą organizowane przyjęcia ale my nie będziemy gwarantować tzw. przekąsek tylko zabawę i opiekę.Jedzenie będzie po stronie rodzica klienta Czy w takim razie mamy zgłaszać lokal do sanepidu i czy pracownicy/animatorzy/opiekunowie muszą mieć książeczki/orzeczenia dla sanepidu?
Dzień dobry,
czy w lokalu będzie też catering zewnętrzny czy tylko wszystko będzie odbywać się po stronie rodzica? Jeśli nie będzie cateringu to nie muszą Państwo zgłaszać lokalu. Jednak niewykluczone, że taka przypadkowa kontrola się nie odbędzie. Należy w takich przypadkach stosować się do przepisów i dobrze prowadzić również zapisy z mycia i dezynfekcji zabawek itd.
Witam,chce otworzyć salę zabaw z niewielkim barkiem w którym oferowane będą tylko produkty gotowe,kawa herbata ciastko,przekąski. Beda to dwa pomieszczenia, szatnia, kuchnia z barkiem i toalety.Opiekę nad dziećmi podczas pobytu na sali sprawują rodzice.
Mam mi w pytań do do wytycznych jakie muszę spełnić.
Czy muszę zachować jakąś wymaganą wysokość w danych pomieszczeniach?
Jakie są wymogi o do kuchni,chodzi mi na przykład o ilość zlewów.
Czy muszę mieć więcej niż jedną toaletę i umywalkę w łazience, czy dla siebie muszę mieć osobne wc?
Czy w części jadalnianej(tam gdzie będą stoliki) musi być coś konkretnego na podłożu czy jest jakiś wymóg?
Dzień dobry, najłatwiej na to pytanie byłoby odpowiedzieć jakby Pani podesłała nam plan lokalu i moglibyśmy zobaczyć jak wygląda. Jeśli chodzi o wysokość to dobrze mieć m.in. 3,3 m, ale 2,5 powinno przejść w Inspekcji również – tylko nie mniej.Czy ciasta będą wypiekane na miejscu, na jakich talerzach będą serwowane ciasta i w jakich kubkach napoje ciepłe? Jeśli będą to naczynia jednorazowe i wszystko z produktów gotowych to wystarczy jeden zlew i jedna umywalka. W przypadku toalety najlepiej jeśli zobaczymy plan punktu, żeby móc ocenić czy będzie potrzeba dobudowania dodatkowej toalety lub użyczenia od sąsiednich lokali.
Pozdrawiam i czekam na wiadomość 🙂
witam, jaki są wymogi Sanepidu w sali zabaw, gdzie sprzedawane będą frytki i gofry? czy potrzebne są jakieś urządzenia np okap, specjalna frytkownica, dodatkowy zlew itp.
Dzień dobry,
niewątpliwie przydatne będzie posiadanie frytkownicy oraz gofrownicy. Co do gofrów i frytek to czy będą robione one z półproduktów czy też przygotowywane na miejscu? (np. ciasto robione na miejscu z jajek?). Jeśli używane byłby jaja prawdopodobnie nie obędzie się bez osobnego pomieszczenia i/lub zlewu.
Jeśli chodzi o posiadanie zlewu – zlew na pewno musi się znaleźć przy takim przygotowaniu, być może będzie potrzeba zamontowania więcej niż jednego zlew (wszystko zależy od tego czy produkcja jest od surowca czy z półproduktów oraz od tego na jakich talerzach będą wydawane zamówienia, czy to będą jednorazowe talerze?).
Dodatkowo wchodzi jeszcze do rozważenia kwestia okapu. Jaka będzie wysokość pomieszczeń w sali zabaw i części do przygotowania potraw?
Pozdrawiam,
Marta
Bardzo dziękuję za informację
Witam. Cieszę się że znalazłam taki wpis bo nigdzie nie mogłam znaleźć informacji na ten temat. Jednak mam pytanie bo jeśli w sali zabaw chciałabym sprzedawać tylko produkty pakowane typu paluszki soczki itp. Oraz podawać kawę w kubeczkach jednorazowych to czy sanepid musi również odebrać taki punkt?
Dzień dobry, jeśli będzie sprzedaż to sanepid również musi odebrać i taki punkt – nawet jeśli to będą produkty pakowane w opakowania jednostkowe.
Pozdrawiam 🙂
Dziękuję za odpowiedź.
Tak, tzn. mam na oku lokal, który wymagałby dostosowania, bo łazienka pamięta czasy prl 😉 Myślałam oczywiście również o konsumpcji, na talerzach ceramicznych 🙂 potrzebuję odpowiedniej wiedzy, aby móc przygotować biznesplan. Zatem kuchnia nie jest potrzebna (chcę mieć dostawcę ciasta), ale chyba zlew powinien być pod ręką, w części, w której będzie sprzedawane ciasto? Jeśli kawiarnia i kawa oraz ciasto, to pewnie również zmywarka? Toaleta: powinny być dwie? Może to być jedno pomieszczenie, ale z dwiema kabinami?
Mam sporo pytań, potrzebna mi jest lista wymagań, jakie powinna spełniać bawialnia z częścią kawiarnianą. Może po prostu zadzwonię do Państwa po weekendzie 🙂
Pozdrawiam serdecznie 🙂
Najlepiej będzie się zdzwonić, żeby porozmawiać o szczegółach. Jeśli chodzi o miejsce gdzie będzie sprzedaż kawy i gotowych ciasto to powinna być pod ręką umywalka. Dodatkowo trzeba mieć zlew do mycia zlewu drobnego. Kwestia też naczyń na których będą serwowane zamówienia – czy będą one jednorazowe czy wielokrotnego użytku? Być może przydatne i niezbędne będzie zastosowanie wyparzarki 🙂
Podaję numer telefonu do kontaktu: 781-239-930.
Pozdrawiam
Wartościowy wpis. Nie wyłapałam jednak, jakie wymogi należy spełnić, aby móc tylko sprzedawać ciasta, bez przyrządzania. Rozumiem, że nie potrzeba wtedy kuchni. A co trzeba? Lodówka jest wymagana? Chodzi mi o różnice w wymogach dla lokalu, gdzie się przyrządza żywność i gdzie tylko się odsprzedaje (ciasta i ciastka).
Dziękuję i pozdrawiam,
M.
Ciekawy pomysł na temat, postaramy się przygotować taki najbliższym czasie 🙂 Czy ma Pani już lokal?
Jeśli nie będzie produkcji tylko sama sprzedaż to tak naprawę nie jest potrzebna kuchnia. Wymagania będą trochę podobne jak w sklepie. W przypadku lodówki to jeśli będą ciasta z kremem to należy się w nią zaopatrzyć. No i w witrynie chłodniczej należy pamięta o termometrze do pomiaru i kontrolowania temperaturę. A czy myślała Pani o konsumpcji na miejscu? Czy sama sprzedaż? Jeśli jednak też o konsumpcji to na jakich talerzach?:)
Pozdrawiam