Co znajdziesz w artykule?
Artykuł „HACCP dla sushi – wymogi SANEPIDu” jest dla osób, które planują otworzyć punkt sprzedający sushi. Artykuł zawiera informacje na temat:
- Jakie wymogi sanepidu dla sushi baru.
- Jaki trzeba złożyć wniosek do sanepidu.
- Jakie dokumenty trzeba przygotować na odbiór sushi baru przez sanepid?
- Dokumentacji HACCP dla sushi baru.
Bar sushi wymagania sanepidu
Punkty, gdzie planuje się przygotowanie oraz sprzedaż sushi, mają bardzo podobne wymagania, jak inne lokale gastronomiczne. Niektórzy myślą o prowadzeniu samej sprzedaż bez produkcji (czy to na wyspie, w food trucku, przyczepie, czy punkcie stacjonarnym), inne osoby chcą robić wszystko od A do Z we własnym punkcie. Dróg jest kilka, jednak każdy punkt ma część wspólną. Bar sushi musi przejść odbiór sanepidu oraz dostać pozytywną decyzję zatwierdzającą. Szczegółowe wymagania na temat lokalu stacjonarnego, w którym planowana jest sprzedaż sushi, znajdziesz TUTAJ. Artykuł jest przeznaczony dla różnego typu lokali gastronomicznych. Szczegółowo na podstawie doświadczenia i przepisów zostały w nim opisane wymogi związane z bezpieczeństwem żywnościowym.
Wysokość pomieszczeń powinna wynosić 3,3 metra. Jeśli jest niższa, ale nie niższa niż 2,5 metra, a Ty zatrudniasz pracowników, powinieneś starać się o odstępstwo (w WSSE). Wtedy niezbędne może okazać się zamontowanie dodatkowej wentylacji lub klimatyzacji.
Wentylacja – musi być w każdym pomieszczeniu sushi baru. Przy zachowaniu wysokości 3,3 metra być może wystarczy tylko grawitacyjna (mechaniczna musi być w toalecie).
W sushi baru musisz mieć dostęp do wody bieżącej. Ma być ciepła i zimna. Należy ją przebadać pod względem mikrobiologicznym (czasami również i fizykochemicznym – zależy od sanepidu). Najczęściej pod kątem fizykochemicznym należy przebadać wodę, która pochodzi z ujęcia studni głębinowej. Ile powinno być zlewów w barze sushi? To zależy od tego co będziesz przygotowywać. Jeden zlew musi być do warzyw i owoców, drugi do ryb, trzeci do naczyń. Dodatkowo umywalka do mycia rąk (to nie to samo co zlew). Czasami inspektorzy dopuszczają zastosowanie tzw. rozdzielności czasowej. Dotyczy to, używania tych samych zlewów w odstępach czasowych do różnych czynności, a pomiędzy tymi czynnościami wykonywanie mycia i dezynfekcji stanowiska (zlewu, blatu, sprzętu drobnego). Wtedy dopuszcza się, żeby zlewów było mniej. Należy jednak uważać na to rozwiązanie, ponieważ jest to odstępstwo i nie każdy inspektor może wyrazić zgodę na rozdzielność czasową. Jeśli inspektor podejdzie przychylnie do takiego rozwiązania, wtedy należy zawrzeć to wszystko w dokumentacji GHP / GMP. I pamiętaj, że każdy przypadek jest inny i jest wiele możliwości na obejście niektórych sytuacji. Jak czytasz w Internecie, że w sushi baru potrzebne Ci są 4 zlewy i jak ich nie masz, to nie odbiorą Ci lokalu – to w to nie wierz. Usiądź spokojnie, odetchnij i zadzwoń do Nas. Zobaczymy, co da się zrobić.
Sprzęty w sushi baru muszą być nieuszkodzone, łatwe do czyszczenia. Blaty gładkie, nienasiąkliwe, z nietoksycznych materiałów, bez dziur i obdrapań. Nie muszą być ze stali nierdzewnej.
Ściany w części produkcyjnej sushi baru oraz w części gdzie jest zmywalnia, muszą być łatwo zmywalne. Podłogi niepopękane, bez obdrapań, czy dziur.
W drzwiach nie może być progów, muszą być łatwe do czyszczenia.
Okna, które da się otworzyć w części produkcyjnej sushi baru, należy zabezpieczyć siatkami przed szkodnikami.
Pomieszczenia – o czym warto pomyśleć:
- Pomieszczenie sushi baru do obróbki wstępnej warzyw i owoców – dobrze wydzielić osobne pomieszczenie dla obierania i mycia warzyw. Tam powinien znaleźć się osobny zlew oraz umywalka do mycia rąk. Jeśli nie masz możliwości na wydzielenie osobnego pomieszczenia w sushi baru, wtedy w grę wchodzi używanie obranych i umytych warzyw lub zastosowanie rozdzielności czasowej (za zgodą sanepidu).
- Pomieszczenie produkcyjne sushi baru – czyli miejsce, gdzie przygotowujesz sushi lub rolki, gotujesz ryż, kroisz składniki, wszystko łączysz. Często to pomieszczenie zostawiacie otwarte na salę konsumpcyjną.
- Pomieszczenie sushi baru do obróbki wstępnej ryb – warto je wydzielić (jednak tak jak w przypadku warzyw istnieje możliwość zastosowania rozdzielności czasowej w pomieszczeniu produkcyjnym. Wszystko za zgodą sanepidu). Dla wygody polecamy jednak o wygospodarowanie osobnego pomieszczenia w sushi baru.
- Toaleta dla personelu w sushi baru (jeśli jej nie ma, to można spróbować rozwiązania z podnajem toalety od pobliskiego sklepu lub restauracji – uwaga! Nie zawsze jest to dopuszczalne). Toalety nie mogą wychodzić bezpośrednio do miejsca, gdzie jest żywność. Dobrze, żeby oddzielał ją co najmniej przedsionek.
- Toaleta dla klientów (jest wymagana, jeśli po zakupie można zjeść na miejscu).
- Warto wydzielić w sushi baru również takie pomieszczenia jak magazyn, pomieszczenie do pakowania i etykietowania (jeśli produkty będą produkowane w dużej ilości i transportowane do innych punktów sprzedaży), pomieszczenie do mycia sprzętu drobnego i kuchennego.
Opakowania do handrolli – zarówno opakowania zbiorcze, jak i jednostkowe muszą być czyste i znajdować się w takim miejscu, żeby nie uległy zanieczyszczeniom.
Transport sushi i handrolli – jeśli produkujesz tylko sushi lub handrolle to prawdopodobnie po Twojej stronie będzie stał ich transport. Środek transportu też musi przejść odbiór Inspekcji Sanitarnej. Transport musi być w dobrym stanie technicznym oraz być czysty i łatwy do zachowania czystości. Żywność nie może być transportowana bezpośrednio na podłodze. Jeśli samochód nie ma agregatów chłodniczych, żeby zapewnić odpowiednią temperaturę transportu, to transport powinien odbywać się w transporterach (np. termoboksach, pojemnikach styropianowych). Pozwoli to na utrzymanie odpowiedniej temperatury podczas transportu. Jest to ważne szczególnie latem. Pamiętaj, że jeśli korzystasz z pojemników, to musisz je myć. Jest to czynność brudna, więc wtedy dobrze wydzielić na to osobne pomieszczenie w zakładzie. Dodatkowo podczas transportu warto wozić ze sobą środek do dezynfekcji i ręczniki jednorazowe (na wypadek, gdyby coś się rozlało). To jak odbywa się transport, w czym transportujesz żywność powinno zostać opisane w GHP / GMP dla handroll sushi.
Kwestia pomieszczeń jest indywidualna. Są zakłady, które mają tylko pomieszczenie produkcyjne, magazyn i toaletę z przedsionkiem i produkują zestawy sushi na dowóz. Wszystko zależy od procesu produkcji oraz mądrego i funkcjonalnego rozplanowania punktu.
Dla samej sprzedaży (np. wyspa)
Na wyspie powinien być dostęp do wody (ciepła i zimna). Obok umywalki do rąk, warto mieć zlew. Woda powinna być bieżąca. Za zgodą Inspekcji Sanitarnej możesz korzystać z wody z baniaka, krążącej w obiegu zamkniętym (jest taka możliwość, ale to Inspekcja musi wyrazić na to zgodę). Jeśli tylko wydajesz sushi / rolki, nic nie kroisz i dodatkowo masz w centrum handlowym osobne pomieszczenie, gdzie mógłbyś myć ladę chłodniczą (z bieżącą wodą), jest duża szansa, że wyrazi zgodę. W przypadku gastronomii mobilnych można mieć wodę z baniaka.
Jeśli tylko sprzedajesz sushi lub handrolle i dostajesz je od innego producenta, to powinien on dostarczyć Ci informację o składzie rolek, alergenach i wartościach odżywczych oraz warunkach przechowywania. Jeśli producent zaleca, żeby rolkę trzymać w temperaturze od 0 do 6stC. To nie trzymaj jej w temperaturze od 13-17 stopni (bo lepiej smakuje). Obecnie producenci robią badania, żeby mieć potwierdzenie, że ich handrolle mogę być przechowywane w wyższej temperaturze. Dodatkowo jeśli trzymasz w wyższej temperaturze (niezgodnej z zaleceniami producenta), to nie zapisuj w kartach kontroli, że w lodówce jest 4stC. Przy pierwszej kontroli wyjdzie, że wpisywałeś temperaturę z głowy, nie z wyświetlacza. Tak jak być powinno, a nie tak jak masz. W wyższej temperaturze możesz trzymać rolki wtedy, jeśli będzie taka informacja w karcie charakterystyk produktu lub etykiecie od producenta.
Pracownicy, którzy sprzedają sushi i handrolle również muszą mieć orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych.
Najczęściej zadawane pytania
1. Ile zlewów muszę mieć kiedy jestem producentem sushi?
Jest to uzależnione od surowców, których używasz. Jeśli używasz owoców i warzyw, i obierasz je na miejscu, to dobrze jest mieć zlew tylko dla warzyw i owoców (najlepiej w osobnym pomieszczeniu), dodatkowo kolejny zlew do ryb i kolejny najlepiej dwukomorowy do sprzętu drobnego i maszyn i urządzeń oraz sprzętu kuchennego. W miejscu produkcji musi być również umywalka do mycia rąk (umywalka to nie to samo co zlew). Jeżeli na warzywa i owoce wydzielisz osobne pomieszczenie, to obok zlewu, również musisz zadbać o umywalkę. Dobrze mieć jeszcze zlew na mycie mopa i sprzętu do czyszczenia (najlepiej w osobnym pomieszczeniu lub przedsionku toalety). Oczywiście czasami można spróbować z odstępstwami i liczba zlewów będzie mniejsza, jest to jednak uzależnione od procesu produkcji i układu pomieszczeń.
2. Jeśli tylko sprzedaję sushi na wyspie czy muszę mieć umywalkę?
Tak, powinieneś mieć umywalkę z podłączeniem do wody, żeby Twój pracownik miał gdzie umyć ręce. Dodatkowo jeśli coś kroisz to dobrze mieć zlew, żeby umyć deskę i nóż. Pamiętaj, że myć musisz również urządzenie chłodnicze i blaty. Dlatego musisz mieć dostęp do wody.
3. Co zrobić kiedy temperatura przechowywania sushi według sanepidu jest za wysoka?
Należy mieć wyniki badania z laboratorium na przechowywanie handrolli w wyższej temperaturze.
4. Czy muszę robić badania na przechowalnictwo sushi jeśli jestem producentem?
Jeśli zakładasz, że Twój produkt jest ważny dłużej niż 24h musisz zrobić badania laboratoryjne. O tym pisaliśmy TUTAJ. Dodatkowo jeśli twierdzisz, że Twój produkt najlepiej smakuje (ale i jest bezpieczny dla zdrowia konsumenta) w temperaturze 13stC powinieneś zlecić zrobienie badań na przechowywanie w tej temperaturze. Dlaczego? Często Inspekcje podczas kontroli podważają czy rolki są bezpieczne podczas przechowywania w takiej temperaturze, według nich taka temperatura jest za wysoka. Należy mieć na to potwierdzenie.
5. Co ile muszę badać wodę jako producent?
Ty ustalasz częstotliwość. W przypadku ujęcia ze studni najczęściej zalecane jest badanie wody co kwartał (pod względem mikrobiologicznym i fizykochemicznym). Jeśli woda pochodzi z wodociągu miejskiego, to można badać ją co rok (czasami co 2 lub 3 lata). Zapis o częstotliwości badaniu wody znajdziesz w dokumentacji GHP i GMP w procedurze zaopatrzenia w wodę. Częstotliwość ustala się indywiudalnie.
6. Czy muszę zatrudniać firmę zajmującą się DDD?
Nie, nie ma takiego obowiązku. Zakład jednak musisz odpowiednio zabezpieczyć przed szkodnikami. W razie ich wystąpienia powinieneś dysponować wiedzą co zrobić, żeby ich się pozbyć. Informacji na temat tego powinieneś szukać w GHP i GMP w procedurze ochrony przed szkodnikami.
7. Czy muszę mierzyć temperaturę w środku transportu, którym transportuje handrolle?
To zależy. Zapis wyznaczonych CCP i CP znajdziesz w księdze HACCP. Na podstawie analizy określa się zagrożenie i decyduje czy trzeba temperaturę sprawdzać. Jest to przypadek indywidualny. W rozporządzeniu 852/2004 przeczytasz w rozdziale IV na temat transportu i tego, że tam, gdzie to konieczne należy pomiar temperatury robić i kontrolować.
8. Czy muszę znakować handrolle wartością odżywczą i alergenami?
Wykaz składników oraz składniki alergenne muszą znaleźć się na rolkach, jeśli jesteś producentem i sprzedajesz je do innych punktów. Jeśli robisz je na bieżąco i od razu wydajesz, to również musisz mieć przygotowany wykaz składników i alergenów (wtedy nie koniecznie na opakowaniu, ale np. w swoim menu). Tak, żeby klient nie musiał szukać i pytać, tylko miał informację, co wchodzi w skład rolki. Jeśli jesteś producentem, to warto obliczyć również wartość odżywczą rolki sushi. Jest to obszerny temat. Niedługo poruszymy go w osobnym artykule. Nie jest to jednak zawsze wymagane.
9. Jaki wniosek do sanepidu muszę złożyć, żeby zgłosić odbiór?
Dla lokalu stacjonarnego lub wyspy: do sanepidu składasz „Wniosek o zatwierdzenie zakładu i wpis zakładu do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej”. Więcej na temat wniosków poczytasz TUTAJ.
Księga HACCP sushi – czyli czas przygotować dokumenty dla Sanepidu
Po pierwsze pamiętaj o przygotowaniu umowy najmu lokalu
Umowa na wywóz śmieci – też jest ważna (czasami jest zawarta w umowie najmu lokalu lub widnieje jako wyszczególniona pozycja na FV)
Wyniki badań wody – inspektorzy Inspekcji Sanitarnej często chcą tylko mikrobiologiczne, więc warto zadzwonić i dopytać. Wtedy nie trzeba robić fizykochemicznych – a to pozwoli Ci zaoszczędzić pieniądze
Orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych – dawna książeczka sanepidowska
GMP / GHP dla sushi (Dobra Praktyka Produkcyjna i Dobra Praktyka Higieniczna dla baru sushi) – jeśli masz ochotę, to ją dla Ciebie stworzymy. Jest to zbiór procedur i instrukcji np. zaopatrzenie w wodę baru sushi, ochrona przed szkodnikami baru sushi, procedury higieniczne i produkcyjne. Dla punktu w formie stacjonarnej odpowiednia będzie dokumentacja dla restauracji – kliknij TUTAJ.
Księga HACCP sushi – czyli zbiór analizy zagrożeń, zawiera wyznaczenie krytycznych punktów kontrolnych dla baru sushi (CCP sushi), opracowanie sposobu ich monitorowania oraz korygowania. Dokumentacje dostaniesz u nas TUTAJ.
Składniki alergenne oraz pełen wykaz składników e do menu sushi – ich opracowanie jest obowiązkowe! Czasami Pani na kontroli może o alergeny nie poprosić, ale już na kolejnej kontroli na pewno je będzie chciała. Zabezpiecz się i je opracuj! Jak to zrobić? O tym poczytasz u nas w ebooku TUTAJ.
Jak my możemy pomóc?
Jeśli nie wiesz jak otworzyć bar sushi, masz jakiekolwiek pytania lub po prostu chcesz, żebyśmy przygotowali dla Ciebie indywidualną dokumentację GMP / GHP, księgę HACCP dla baru sushi, składniki alergenne lub wyliczyli wartość odżywczą to zadzwoń, lub napisz do nas. Dokumentacje możesz też zamówić, korzystając z naszego sklepu internetowego. Dokumentacja jest indywidualna (nie jest to wzór). Stworzyliśmy algorytm, dzięki, któremu jest możliwość generowania ksiąg w bardzo szybki i prosty sposób. Zobacz sam, co dla Ciebie przygotowaliśmy TUTAJ.
Dowiedz się więcej na stronach naszego blogu.
Polub nas na Facebook!
Komentarze
Jaka cena przygotowania tej całej dokumentacji?
Dzień dobry,
cennik dokumentacji znajdzie Pan na podstronie: wspomagamy.pl/sklep
Komplet dokumentów dla restauracji sushi kosztuje od 250-350 zł netto (+23%VAT) w tym jest GHP/GMP i księga HACCP. Cena uzależniona jest od produktów używanych do produkcji i procesów. Istniej możliwość zamówienia samej dokumentacji GHP/GMP lub samej księgi HACCP.
Księga hccp do sushi
Zapraszam do kontaktu mailowego na biuro@wspomagamy.pl lub telefonicznego pod 781-239-930 🙂 Ustalimy więcej szczegółów 🙂
Ale fajna ta Marta mgr…