Piaggio Ape a sanepid – mobilne punkty na imprezy okolicznościowe
Dużą popularnością w tegorocznym sezonie ślubnym cieszył się mobilny punkt zrobiony z przerobionego pojazdu Piaggio Ape. Pomysłów na zagospodarowanie była cała masa. Najczęściej był to pojazd z włoskim winem musującym Prosecco, z innymi winami, piwami, kawą i herbatą, ale i ze słodkimi wyrobami. W tym okresie przyszło mi przygotowywać dokumentację Dobrych Praktyk Higienicznych (GHP/GMP) i ewentualnie księgę HACCP dla tych punktów. Napisałam ewentualnie bo często jednak obeszło się bez księgi HACCP. GHP/GMP wystarczało w zupełności.
W końcu po zakończeniu sezonu nadszedł czas na podsumowanie. Mogę na spokojnie usiąść i opisać wymagania Inspekcji Sanitarnej. Nie zawsze odbiór takiego punktu należał do najprostszych. Czasami po drodze pojawiało się parę problemów. Dlaczego? Bo interpretacja była różna, bo dla niektórych Inspekcji była to nowość. Powody się mnożyły, a o większość z nich napiszę poniżej. Ale po kolei 🙂
Gdzie dokonujemy zgłoszenia?
Zgłoszenia należy dokonać w Powiatowej Inspekcji Sanitarnej zgodnej z miejscem siedziby Twojej firmy. Najczęściej z punktem podjeżdżasz do Sanepidu, gdzie odbywa się odbiór. Czasami inspektorzy przychodzą na odbiór do miejsca magazynowania pojazdu i napojów/artykułów spożywczych.
Piaggio Ape a sanepid
Mobilne bary są świetną alternatywą pozwalającą na serwowanie od razu schłodzonych napojów. Każdy gość może obsłużyć się samodzielnie. Wymagania względem pojazdu Piaggio Ape przerobionego pod Prosecco Vana, Vino Vana, pojazdu z piwami są podobne. Z założenia pojazd ten służy do serwowania napojów bezalkoholowych lub alkoholowych. Jest on dostosowany do samoobsługi. Czyli każdy samodzielnie nalewa sobie napoje w szklanki.
Po stronie właściciela jest podstawienie Piaggio Ape z napojami oraz uzupełnianie, jeśli czegoś zabraknie. Po imprezie ma natomiast zadbać o higienę pojazdu oraz instalacji do nalewania. Ważne jest też miejsce magazynowania pojazdu oraz miejsce magazynowania nadmiarów napojów (jeśli w ogóle zamierzamy je przechowywać). Jeśli zaopatrzenie robisz tylko przed imprezą i od razu dowozisz je na miejsce przyjęcia to problem z magazynowaniem masz z głowy.
Jeśli jednak magazynujesz nadmiary u siebie to magazyn przede wszystkim musi być czysty, nic nie może stać bezpośrednio na podłodze. Półki/regały nie mogą mieć zadrapań, nie mogą być zniszczone. Muszą być gładkie. Pamiętaj, że we wniosku trzeba również ująć miejsce magazynowania.
Ważne dla Inspekcji, jak i ze względów higienicznych jest czyszczenie instalacji. Dodatkowo dochodzi kwestia szklanych kieliszków. Najlepiej jeśli będą one pochodziły z Sali weselnej, wtedy oni odpowiadają za ich mycie i wyparzanie. Jeśli jednak z różnych przyczyn chcesz dawać swoje kieliszki, pamiętaj, że musisz je gdzieś umyć i wyparzyć. Wtedy najlepiej dogadać się z salą weselną, że zrobią to za Ciebie. Po procesie mycia i wyparzania zabierasz kieliszki. Nie ma opcji, ze brudne kieliszki zbierasz i myjesz u siebie w domu.
Z jakimi problemami ze strony Inspekcji się spotkaliśmy?
- Mycie sprzętu
- Brak umywalki
- Nieodpowiednie miejsce magazynowania nadmiarów napojów
Po pierwsze – mycie instalacji. Inspektor chciał wiedzieć jak i gdzie będzie myta. Niektórzy narzucali swoje rozwiązania. Niektóre chciały, żeby robiły to firmy zewnętrzne, które mają odpowiedni sprzęt.
Problemem z jakim się spotkaliśmy był brak umywalki. Parę Inspekcji ją wymagało. Dlaczego? Bo przed uzupełnieniem, kiedy coś się skończy trzeba umyć ręce. Jednak ostatecznie zgadzali się na opcję bez umywalki. Po prostu trzeba było im wytłumaczyć, że Wy nic nie nalewacie. Każdy obsługuje się samodzielnie. Po waszej stronie jest tylko wymiana przed którą możecie umyć ręce korzystając z ujęć wodnych na Sali weselnej.
Tutaj główne założenie jest takie, że miejsce magazynowania ma być czyste. Gładka podłoga/gładkie ściany/ czyste półki. Nic nie może stać bezpośrednio na podłodze. Nie może to być magazyn w zagraconej piwnicy.
O co zapyta Cię Inspekcja Sanitarna?
- – o miejsce przechowywania Prosecco Vana
- – o to gdzie usuwasz resztki napojów z Prosecco Vana?
- – o wskazanie miejsca gdzie myjesz Prosecco Vana oraz w jaki sposób to robisz?
- – o to jak myjesz instalację?
- – o miejsce przechowywania ewentualnych nadmiarów napojów?

Piaggio Ape a sanepid – mobilne punkty na imprezy okolicznościowe – czyli jakie dokumenty potrzebuję na odbiór Prosecco Vana?
- umowę najmu na wynajem miejsca magazynowania lub akt własności (jeśli należy do Ciebie)
- ewentualna umowa na mycie Prosecco Vana i instalacji (jeśli robi to firma zewnętrzna)
- orzeczenie do celów sanitano-epidemiologicznych – czyli dawna „książeczka sanitarno-epidemiologiczna” – więcej na ten temat przeczytasz tutaj
- GHP/GMP – czyli dobre praktyki higieniczne i produkcyjne dla prosecco vana. Znajdziesz tutaj procedury i instrukcje jak postępować w sposób higieniczny, jak przyjmować napoje, przechowywać oraz wszelkie karty i zapisy, które będą Ci potrzebne do monitorowania
- księga HACCP dla Prosecco Vana – nie jest zawsze potrzebna, często w całości zastępuje ją GHP/GMP.
Jak wygląda kontrola mobilnego punktu?
Najczęściej jesteś poproszony o podjechanie do Powiatowej Inspekcji Sanitarnej. Czasami Inspekcja może zdecydować się na podjechanie do miejsca magazynowania. Na kontroli sprawdzane są dokumenty (wymienione powyżej) i stan techniczny i higieniczny pojazdu.
Jak my możemy pomóc?
Możesz do nas zadzwonić i zadać pytania. Dodatkowo jeśli masz ochotę możemy przygotować dla Ciebie Dobre Praktyki dla Prosecco Vana czyli GHP/GMP oraz jeśli będzie potrzebna księga HACCP.
Miło mi będzie jeśli zostawisz komentarz. Możesz podzielić się z nami swoim doświadczeniem.
Zobacz więcej na ten temat na stronach naszego blogu.
Polub nas na Facebook!