Pokój dla pracowników jest miejscem spożywania posiłków i odpoczynku oraz miejscem gdzie pracownicy mogą się przebrać. Pomieszczenia socjalne również ulegają ocenie podczas kontroli SANEPIDu. Pomieszczenie socjalne sanepid – czyli jakie wymagania mają takie pomieszczenia? Wielu z Was zastanawia się jak on musi wyglądać? Czy są jakieś wymagania co do niego? Czy w ogóle pokój socjalny musi być?
Zacznijmy od początku – jaki jest podział szatni?
Możemy wyróżnić:
1) szatnie odzieży własnej pracowników – są one przeznaczone do przechowywania odzieży należącej do pracowników. Ze względów higienicznych odzież ta nie powinna się stykać z odzieżą roboczą i środkami ochrony indywidualnej;
2) szatnie odzieży roboczej i ochronnej – służące do przechowywania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej;
3) szatnie podstawowe – przeznaczone do przechowywania odzieży własnej pracowników oraz odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej; jedno z częstszych rozwiązań w gastronomii.
4) szatnie przepustowe – składające się z części przeznaczonej na odzież własną pracowników, części przeznaczonej na odzież roboczą i środki ochrony indywidualnej oraz przepustowego zespołu sanitarnego z natryskami, łączącego obie te części.
Skoro najczęstszym rozwiązaniem i wyborem w gastronomii są szatnie podstawowe skupmy się na nich.
Szatnie podstawowe powinny być wyposażone w dwie szafy pojedyncze lub jedną szafę podwójną dla każdego pracownika korzystającego z szatni. Jedna szafa lub jedna część szafy podwójnej winna być przeznaczona na odzież roboczą, druga na odzież własną pracownika.
Pomieszczenie socjalne sanepid wymagania!
Najlepiej jeśli umiejscowisz szatnie dla pracowników przy wejściu dla personelu. Dzięki temu zapewnisz odpowiedni układ funkcjonalny – niekrzyżowanie się drogi „czystej” i „brudnej”.
W szatni powinny być szafki dla pracowników. Ale jakie? Najlepiej podzielone na pół (z miejscem na odzież osobistą i roboczą). Pamiętaj, żeby nie mieszać odzieży roboczej z osobistą (mogą być to dwie osobne szafki (ale bezwzględnie nie mieszaj ubrań)!
W szatni powinno być połączenie bezpośrednio zespołem sanitarnym składającym się z: kabin natryskowych, umywalek oraz WC. Oczywiście w przypadku kabin natryskowych są odstępstwa i nie każdy musi je posiadać. Ale WC i umywalkę już tak – a jeśli jej nie posiadamy to podpiszmy umowę z pobliskim sklepem, restauracją 🙂
Toaleta dla pracowników powinna być z wejściem z korytarza przez przedsionek lub z pokoju socjalnego. Jednak dobrze jeśli będzie mieć przedsionek. Nie jest to obowiązek, ważne, żeby toaleta nie wchodziła bezpośrednio do pomieszczenia gdzie jest żywność i/lub się ją przygotowuje
Artykuł związany: TOALETA W RESTAURACJI WYMAGANIA SANEPIDU
Do szatni nie może prowadzić droga przez pomieszczenie produkcyjne! – to chyba jasne 🙂
W szatni należy zapewnić miejsca siedzące dla co najmniej 50% zatrudnionych na największej zmianie, przy czym w szatni odzieży roboczej – 30%.
Szerokość przejść pomiędzy dwoma rzędami szaf oraz głównych przejść komunikacyjnych nie powinna być mniejsza niż 1,5m
Szerokość przejścia między rzędami szaf a ścianą nie może być mniejsza niż 1,1m.
W szatni podstawowej powinno przypadać co najmniej 0,5m2 wolnej powierzchni podłogi na każdego pracownika korzystającego z tej szatni.
Obok pokoju socjalnego może być pomieszczenie porządkowe do przechowywania sprzętu i urządzeń służących do utrzymania czystości w zakładzie przygotowującym lub produkującym żywność.
Według rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej – szatnie, umywalnie, pomieszczenia z natryskami i ustępy powinny być urządzone oddzielnie dla kobiet i mężczyzn. Nie dotyczy to zakładu pracy w którym jest zatrudnionych do 10 pracowników na jednej zmianie, pod warunkiem możliwości osobnego korzystania przez kobiety i mężczyzn z tych pomieszczeń.
Czyli jeśli pracują u Ciebie mężczyźni i kobiety, ale nadal jest to poniżej 10 osób to wystarczy im jedno WC.

HIGIENA POKOJU SOCJALNEGO A SANEPID
Podczas przybycia Inspekcji do obiektu sprawdzane jest miejsce, gdzie pracownicy mogą zrobić sobie przerwę lub przebrać się.
Panie z SANEPIDu często zwracają uwagę na to czy są szafki na odzież, czy buty na zmianę nie leżą poza szafką i czy odzież robocza nie leży razem z prywatną. Zwracają również uwagę na ogólną czystość pomieszczenia oraz na koszę na śmieci czy są regularnie opróżniane.
Ale jak Inspekcja może zobaczyć czy ubrania robocze i prywatne są rzucone razem w szafce i czy szafka w środku jest czysta? Przecież jest to szafka pracownika i jest zamknięta na klucz.
Może zdarzyć się tak, że Inspekcja będzie chciała zajrzeć do szafek pracowników, jest to możliwe, ale tylko w obecności właściciela szafki.
Niestety nie wiele właścicieli firmy zwraca uwagę na czystość pomieszczenia socjalnego oraz szafek pracowników.
Pomieszczenie socjalne i szafki również trzeba myć i dbać o ich czystość.
Częstość mycia szafek jest ustalona w dokumentacji GHP czyli w Dobrych Praktykach Higienicznych. Nie posiadasz jej? Napisz do nas!
Komentarze
Dzień dobry. Czy szafka np na jedzenie w socjalnym może się znajdować przed pomieszczeniem socjalnym?
Dzień dobry,
nie zawsze. Wszystko zależy od układu lokalu.
Witam czy pracownicy kuchni powinni mieć pokój socjalny w którym mogą zjeść posiłek
Dzień dobry.
Czy właściciel lokalu może przebierać się w biurze które znajduje się obok szatni dla personelu?
Dzień dobry,
to wszystko zależy od całości planu i zakresu działalności.
Dzień dobry pracuję w kuchni w żłobku i na obecną chwile Dyrektor chce zabrać nam szatnie która jest przeznaczona dla personelu z kuchni(kucharzy)dla Konserwatora.i czy ma do tego prawo skoro kucharze powinni mieć osobną szatnie od reszty personelu.Czy ma takie prawo proszę o konkretny przepis co do tego wątku
Dzień dobry,
to niestety jest zależne od wielu czynników, my niestety się tym nie zajmujemy.
witam czy pracując w żłobku jako kucharz pracodawca jest zobowiązany dać szatnie osobna niż inni pracownicy proszę o przepis
Witam. Czy droga do szatni może prowadzić przez sale?
Dzień dobry,
to wszystko zależy od całości układu funkcjonalnego, zazwyczaj nie ma przeciwskazań.
Witam. Czy jeśli mam 4 pracowników restauracji (na różnych zmianach) to muszę mięć 4 szafki z dwiema komorami? Czy wystarczą np dwie szafki? I jeszcze pytanie czy w szafkach mogę przechowywać odzież roboczą a w szatni na wieszaku/szafie ogólnym np odzież prywatną? Z góry dziękuję za pomoc
Dzień dobry,
my nie zajmujemy się przepisami BHP, ale poprosimy osobę, która zna się na tych zagadnieniach, żeby przygotowała dla Państwa odpowiedź w tym zakresie.
Witam A co w przypadku jak jest jedno wejście do restauracja, czy wtedy wejście do szatni może być od sali ?
Dzień dobry,
to niestety zależy. Zazwyczaj jest to możliwe, ale trzeba wziąć pod uwagę cały układ lokalu i zakres prowadzonej produkcji.
Witam, jaki zlew musi być do pokoju śniadań dla pracowników, jakie są wymogi do pokoju śniadań ogólnie?
Dzień dobry,
w niedalekiej przyszłości planujemy taki post na blogu, proponuję nas śledzić. A jeśli sprawa pilna napisać na priv 🙂
Dzień dobry,
Czy szafka na odzież musi być typową szafką bhp (stalową), czy może być to zwykła szafa jak np do mieszkania?
Nie musi być ze stali nierdzewnej. Musi być łatwo zmywalna i bez zadrapań, nienasiąkliwa.
Dzień dobry jaki jest koszt książki ghp i jak dlugo sie czeka???
Dzień dobry,
orientacyjny cennik znajdzie Pani pod adresem wspomagamy.pl/sklep
Cena jest uzależniona od rodzaju działalności. Za pomocą kreatora można dokumentację wygenerować od razu (jest ona indywidualna bo odpowiada Pani na pytania i udziela znaczących informacji). Jeśli w sklepie nie ma tego co Pani szuka to wtedy proszę do nas napisać wycenimy naszą usługę i napiszemy czas realizacji.