Sprzęt w gastronomii a sanepid

Sprzęty w gastronomii a sanepid | Instrukcje obsługi sprzętów

Tematy na blogu
Kreator dokumentacji online

Sprzęty w gastronomii a sanepid

Wymagania dotyczące sprzętu w gastronomii znajdziesz m.in. w rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych. Jest wiele firm na rynku proponujących sprzęt dla gastronomii. Dzisiaj skupimy się na kwestiach związanych z sanepidem i higieną związaną z maszynami i urządzeniami w gastronomii.

Sprzęty w gastronomii a sanepid

Tak, jak napisaliśmy wcześniej wytyczne znajdziemy w rozporządzeniu nr 852/2004 a dokładnie w rozdziale V.  Poniżej tekst rozporządzenia:

ROZDZIAŁ V

WYMAGANIA DLA SPRZĘTU

1. Wszelkie przedmioty, instalacje i sprzęt, pozostające w kontakcie z żywnością muszą:
a) być skutecznie czyszczone, oraz, w miarę potrzeby, dezynfekowane. Czyszczenie i dezynfekowanie musi odbywać się z częstotliwością zapewniającą zapobieganie jakiemukolwiek ryzyku zanieczyszczenia;
b) być tak skonstruowane, z takich materiałów i utrzymywane w tak dobrym porządku, stanie i kondycji technicznej, aby zminimalizować jakiekolwiek ryzyko zanieczyszczenia;
c) z wyjątkiem jednorazowych kontenerów i opakowań zbiorczych, być tak skonstruowane, z takich materiałów i w tak dobrym porządku, stanie i kondycji technicznej, aby mogły być starannie czyszczone i, w miarę potrzeby, dezynfekowane; oraz
d) być instalowane w taki sposób, aby pozwolić na odpowiednie czyszczenie sprzętu i otaczającego obszaru.

2. W miarę potrzeby, sprzęt musi być wyposażony w jakiekolwiek właściwe urządzenia kontrolne w celu gwarancji wypełniania celów niniejszego rozporządzenia.

3. W przypadku gdy niezbędne jest używanie chemicznych dodatków w celu zapobieżenia korozji sprzętu i kontenerów, muszą one być używane zgodnie z dobrą praktyką.

W tym rozporządzeniu wszystko sprowadza się do tego, że używany sprzęt powinien być łatwy do czyszczenia, wykonany z nietoksycznych materiałów, być w dobrym stanie technicznym, aby zminimalizować wszelkie ryzyko zanieczyszczenia żywności. Materiały, z których są wykonane sprzęty powinny umożliwiać utrzymanie ich w czystości oraz powinny dać się zdezynfekować. Jeśli sprzęt stoi blisko ściany to musi dać się łatwo przesunąć, żeby móc umyć podłogę i otoczenia za sprzętem. Sprzęt drobny, pomocniczy i naczynia kuchenne również nie mogą być uszkodzone – bez pęknięć, obdrapań i zarysowań. Pamiętaj, że sprzęty drobne muszą mieć atest do kontaktu z żywnością. Jest on oznaczony kieliszkiem i widelcem wyżłobionymi na produkcie (np. plastikowych pojemnikach itd.).

Najczęściej zadawane pytania:

1. Czy maszyny i urządzenia technologiczne muszą mieć atest Państwowego Zakładu Higieny? 

Maszyny, urządzenia technologiczne, meble kuchenne stykające się ze środkami spożywczymi powinny mieć atest PZH.

2. Czy mogę kupić pojemnik z IKEI i używać go w gastronomii?

Pojemnik powinien mieć wyżłobiony symbol kieliszka i widelca – oznacza to, że ma on atest. Produkty z Ikei je posiadają.

3.  Czy w swojej restauracji mogę używać sprzętu domowego np. lodówki czy musi być typowo gastronomiczna?

Nie musisz używać sprzętów przeznaczonych dla gastronomii, to zależy od Ciebie. Pamiętaj tylko, że używany sprzęt nie może być uszkodzony.

4. Jakie są wymagania dla sprzętu gastronomicznego?

Odpowiedź w powyższym tekście.

5. Czy muszę mieć specjalne środki do mycia i dezynfekcji sprzętu?

Do mycia możesz używać tak naprawdę środków do użytku domowego, jednak warto zainwestować w środki specjalnie przeznaczone dla danej powierzchni.

6. Czy wszystko musi być ze stali nierdzewnej?

Nie, sprzęty nie muszą być ze stali nierdzewnej. Ale muszą być z materiałów nietoksycznych, łatwych do czyszczenia, nienasiąkliwych, niezniszczonych.

7. Czy wykaz sprzętów muszę gdzieś umieszczać?

Dobrze jest go mieć w księdze GHP/GMP w jednej z kart zapisu.

8. Czy do sprzętów muszę mieć instrukcje obsługi sprzętów i maszyn?

Tak, instrukcja powinna się znaleźć w lokalu. Nie trzeba jej wywieszać na ścianach – ale dobrze to zrobić. Instrukcje umieść w miejscu dostępnych dla pracowników i poinformuj ich o tym. Jeśli nie masz instrukcji obsługi to możesz ją w wielu przypadkach ściągnąć ze strony producenta.

Artykuł związany: Kolory desek w gastronomii

Jeśli masz więcej pytań to napisz do nas bezpośrednio na biuro@wspomagamy.pl lub zostaw komentarz. Jeśli masz inne doświadczenia podziel się z nami. Spodobał Ci się artykuł: Sprzęty w gastronomii a sanepid ? Jeśli tak to będzie nam miło jak polubisz nas fb 🙂

Sprzęty w gastronomii a sanepid
Sprzęty w gastronomii a sanepid

Komentarze

  • Benia

    Jeśli chodzi o to, jak dbać o czystość w pojazdach typu food truck to polecam artykuł:
    https://prosperito-sklep.pl/jak-zachowac-czystosc-i-higiene-w-pojazdach-typu-food-truck-n-8.html
    Jest tam kilka podpowiedzi, jakie środki wybrać.

    Odpowiedz
  • Iza

    Witam, jakie tabliczki informacyjne powinny znajdować się w pizzerii? chodzi mi typu BHP ITD?

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      jeśli chodzi o tabliczki to postaramy się przygotować dokładny artykuł na ten temat z udziałem osoby zajmującej się BHP 🙂

      Odpowiedz
  • Gosia

    Czy mogę używać do czyszczenia naczyń druciaka?

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      nie powinno się używać do mycia sprzętu druciaków, ponieważ przez to z łatwością dochodzi do zadrapań sprzętu.
      Pozdrawiamy

      Odpowiedz
  • Patrycja

    Ciekawy artykuł!
    Kto robi odbiór protokołu wentylacji w restauracji? Musimy mieć sprawdzoną drożność wentylacji, do kogo się zgłosić

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry, to wszystko robi kominiarz. W razie pytań prosimy o ich zadawanie.
      Pozdrawiamy,
      Zespół wspomagamy.pl

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *