Wymagania sanepidu dla pracowni wypieków

Wymagania sanepidu dla pracowni wypieków

Tematy na blogu
Kreator dokumentacji online

Wymagania sanepidu dla pracowni wypieków

Dla kogo jest ten artykuł?

Artykuł jest dla osób, które chcą otworzyć pracownię wypieków, w której to będą oferowane wyroby na zamówienie (na przykład torty, ciasta, bezy, monoporcje, pierniki). Jest on zarówno dla osób, które dopiero myślą o rozpoczęciu takiej działalności, jak i takich, które mają już wybrany lokal i są w trakcie remontu, przed odbiorem sanepidu. Informacje w artykule oparłam przede wszystkim o rozporządzenia i ustawy oraz o swoje doświadczenie. Dzięki treści, którą dla Was przygotowałam dowiesz się jakie są wymagania sanepidu dla pracowni wypieków. Artykuł nie jest dla osób, które chcą prowadzić pracownię w kuchni domowej. Temu tematowi poświęciłam osobny artykuł, który znajdziesz tutaj. Pamiętaj, że pracownia wypieków to nie to samo co pracownia prowadzona we własnej kuchni domowej.
Wymagania dla pracowni są takie jak dla zakładów produkcyjnych. To jaką wielkość powinny mieć Twoje pomieszczenia i ile ich powinno być, jest uzależniona od wielu składowych między innymi od tego jakich surowców, będziesz używał do produkcji, od procesów technologicznych, które będziesz wykonywał

W artykule znajdziesz:
  • Informację na temat wymagań dotyczących pomieszczeń dla pracowni wypieków.
  • Informację o tym kiedy zacząć ogarniać sanepid?
  • Jaki wniosek do sanepidu złożyć?
  • Jak uzupełnić wniosek do sanepidu dla pracowni wypieków?
  • Jakie dokumenty na odbiór pracowni wypieków należy przygotować?

Wymagania sanepidu dla pracowni wypieków

  • Zmiana sposobu użytkowania
  • Wymagania sanepidu dla pracowni wypieków są inne niż dla pracowni domowych (prowadzonych we własnych kuchniach). Pracownie wypieków to nie są kuchnie domowe i powinny mieć zmienione użytkowania lokalu pod kątem prowadzonej w nich działalności. Trzeba sprawdzić, czy lokal miał przeznaczenie handlowo-usługowe. Jeśli go nie będzie miał, należy dokonać przekształcenia na lokal handlowo-usługowy z przeznaczeniem na pracownie. Wiąże się to jednak z licznymi formalnościami. Temat ten rozszerzymy w kolejnych artykułach.

  • Wysokość lokalu
  • Jeśli masz możliwość wyboru lokalu, to zwróć uwagę, żeby wysokość była nie niższa niż 3,3 metra. Jest to o tyle komfortowa sytuacja, że przy takie działalności nie musisz starać się o odstępstwo. Uzyskuje się je w Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Co jeśli wysokość jest niższa? To zależy. Zazwyczaj będzie wymagane postaranie się o odstępstwo. Odstępstwo uzyskujemy dla wysokości nie niższej niż 2,5 metra jeśli zatrudniacie pracowników. Przy obniżonej wysokości prawdopodobnie konieczne będzie zastosowanie dodatkowej wentylacji mechanicznej nawiewowo-wywiewnej lub klimatyzacji.

  • Toaleta
  • Powinieneś mieć na terenie pracowni toaletę dla pracownika. Toaleta nie może wychodzić bezpośrednio do pomieszczeń produkcyjnych. W przypadku zatrudniania pracowników toaleta powinna znajdować się w odległości nie większej niż 75m od miejsca pracy. Przeczytacie o tym w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.



    Rozdział 4 Ustępy

    § 25.1. Ustępy powinny być zlokalizowane w odległości nie większej niż 75 m od stanowiska pracy. Odległość ta może być większa jedynie dla pracowników pracujących stale na otwartej przestrzeni, lecz nie powinna przekraczać 125 m od najdalszego stanowiska pracy. 2. W budynkach ustępy powinny być urządzone na każdej kondygnacji. Jeżeli na kondygnacji pracuje mniej niż dziesięć osób, ustępy mogą znajdować się nie dalej niż na sąsiedniej kondygnacji. § 26.1. Wejścia do ustępów powinny prowadzić bezpośrednio z pomieszczeń, korytarzy lub dróg służących do komunikacji ogólnej. 2. Ustęp powinien mieć wejściowe pomieszczenie izolujące wyposażone w umywalki z dopływem ciepłej i zimnej wody w ilości co najmniej jedna umywalka na trzy miski ustępowe lub pisuary, lecz nie mniej niż jedna umywalka. 3. Drzwi prowadzące do pomieszczenia izolującego oraz drzwi łączące je z dalszą częścią ustępu powinny zamykać się samoczynnie.

  • Woda
  • W zakładzie musisz mieć podłączenie do bieżącej wody ciepłej i zimnej. Ilość potrzebnych zlewów i umywalek oraz ich rozplanowanie zależy, od surowców, których będziesz używał i jak będzie przebiegał Twój proces produkcji. Musicie wiedzieć, że w umywalkach możecie myć i dezynfekować tylko i wyłącznie ręce. Pod umywalkę możecie też wydzielić komorę w zlewie (ale wtedy jest ona komorą tylko i wyłącznie do mycia i dezynfekcji rąk), drugą komorę możecie wydzielić na inne czynności.


    W wypadku jeśli zlew ma dwie komory, a jedną przeznaczasz do mycia i dezynfekcji rąk, to przy tym zlewie warto zamontować osobny kran. Uwaga! Sporadycznie Inspekcje zgadzają się na używanie jednego kranu. Dowiesz się tego u nich.



  • Powierzchnie
  • Wszystkie powierzchnie takie jak podłogi, ściany sufit, blaty, drzwi muszą być łatwo zmywalne, nienasiąkliwe i wykonane z nietoksycznych materiałów. Nie mogą mieć też obdrapań czy dziur.

Inne ważne aspekty, które trzeba ogarnąć na odbiór

  • Opakowania i materiały do kontaktu z żywnością
  • Wszelkie opakowania jednorazowe, torebki, folie, formy, ranty muszą mieć deklaracje zgodności.

  • Sprzęty i urządzenia
  • Sprzęty i urządzenia muszą być działające i nie uszkodzone. Nie mogą być trudne do czyszczenia.

Jak zaplanować pomieszczenia?

Wymagania sanepidu dla pracowni wypieków trzeba traktować indywidualnie. Najpierw proponuję, żebyś rozpisał sobie jakie surowce chcesz używać do produkcji. Artykuły żywnościowe możemy podzielić na surowce, półprodukty i wyroby gotowe. Przykładowo surowcem są nieobrane i nieumyte owoce i warzywa, półproduktem są owoce i warzywa już z usuniętymi częściami niejadalnymi oraz umyte, a wyrobem gotowym jest konfitura.

W przypadku pracowni wypieków w kontekście surowców, które są ważne do rozplanowania pomieszczeń to:

  • jaja świeże nienaświetlone,
  • owoce i warzywa (przed obróbką wstępną, nieumyte i nieobrane).

Musisz wiedzieć, że drogi czyste i brudna nie mdogą się krzyżować, oznacza to, że teoretycznie nie możesz używać jaj „brudnych” i owoców i warzyw „brudnych” w tym samym pomieszczeniu, w którym produkujesz już wypieki, wyrabiasz ciasto, dekorujesz je.

Najpierw odpowiedź sobie na pytania:
  • Czy będziesz używał do produkcji jaj?
  • Jeśli tak to, w jakiej formie chcesz je kupować? (jaja możecie kupić świeże nienaświetlone, świeże naświetlane, pasteryzowane, czy w proszku).
  • Czy będziesz używał owoców lub warzyw?
  • Jeśli tak to czy będziesz kupował owoce tylko mrożone i konserwowe, czy może też świeże?

Opiszę poniżej optymalny sposób rozplanowania pomieszczeń, tak, żeby było najłatwiej, pod kątem sanepidu.

Przypadek nr 1: Kupowane: Jaja nienaświetlane, owoce i warzywa przed obróbką wstępną. W takim wypadku powinieneś posiadać:
  • Pomieszczenie produkcyjne – strefę „czystą”
  • Toaletę dla personelu – strefę „brudną”
  • Pomieszczenie do obróbki wstępnej jaj i/lub owoców i warzyw – strefę „brudną”
  • Wydzieloną część na szatnie – strefę „czystą”

To, co opisałam, jest minimum przy założeniu używania jaj świeżych nienaświetlanych i owoców i warzyw przed obróbką wstępną. W innym wypadku należy postarać się o odstępstwo od sanepidu. W przypadku jaj uzyskanie odstępstwa będzie bardzo ciężkie i prawdopodobnie bez pomieszczenia „brudnego” na jaja, będziesz mógł używać jaj świeżych, ale już po naświetleniu. W przypadku owoców jeśli nie będziesz miał osobnego pomieszczenia na owoce i jaja, to jest szansa, że inspekcja wyrazi zgodę na stosowanie rozdzielności czasowej w pomieszczeniu produkcyjnym, jeśli będziesz miał odpowiednią liczbę zlewów. Jest to odstępstwo i możliwe tylko za zgodą sanepidu.

Przypadek nr 2: Kupowane: Jaja naświetlane, owoce mrożone lub konserwowe. W takim wypadku nie potrzebujesz pomieszczeń do obróbki brudnej. Wystarczy, że wydzielisz:
  • Pomieszczenie produkcyjne – strefę „czystą”
  • Toaletę dla personelu – strefę „brudną”
  • Wydzieloną część na szatnie – strefę „czystą”

Kolejnym krokiem jest też zastanowienie się, czy w przyszłości nie planujesz wozić swoich wypieków do klienta, np. na wesela w formie słodkich stołów. Często do tego celu wykorzystujecie termoboksy, które gdzieś musicie umyć. Do tego celu najlepiej byłoby przeznaczyć dodatkowe pomieszczenie, tylko do mycia pojemników. Są oczywiście również inne metody do obejścia posiadania tego pomieszczenia. Po pierwsze transport i dowóz może realizować dla Ciebie firma zewnętrzna, z którą będziesz miał podpisaną umowę. Innym rozwiązaniem jest umowa z innymi punktami gastronomicznymi np. salami weselnymi, które okazjonalnie myłyby dla Ciebie termoboksy.

Jak i kiedy zacząć ogarniać SANEPID?

W przypadku pracowni podlegasz zatwierdzeniu oraz wpisowi. Oznacza to, że będziesz miał odbiór. Do sanepidu wystarczy, jak złożysz wniosek, na podstawie którego zostanie Ci przydzielony Inspektor, który zajmie się Twoją sprawą. Od daty wpłynięcia wniosku inspekcja ma 14 dni roboczych na kontakt z Wami i umówienie się na odbiór.

Jak przebiega odbiór sanepidu pracowni cukierniczej

Na odbiorze sprawdzane są m.in.:
  • stan lokalu,
  • układ funkcjonalny, jaki jest rozkład pomieszczeń i czy drogi „czysta” i „brudna” się krzyżują, czyli czy wszystko jest zaprojektowane w ten sposób, że umożliwia zachowanie bezpieczeństwa żywności,
  • czy masz wystarczającą liczbę zlewów, umywalek,
  • czy masz dostęp do wody ciepłej i zimnej,
  • sprzęty, których będziesz używał,
  • lodówki czy mają termometry,
  • dokumenty (o tym jakie dokumenty przygotować napisałam poniżej)
Dobrze jeśli będziesz miał:
  • pracownię już wyposażoną w mydło i środki do dezynfekcji rąk przy wszystkich umywalkach lub zlewach gdzie będziesz mył i dezynfekował ręce. Dodatkowo przy umywalkach muszą być ręczniki papierowe oraz wywieszona instrukcja mycia i dezynfekcji rąk.
  • środki do mycia i dezynfekcja pracowni.
  • środki do czyszczenia (szczotki, szufelki, wiadra, ręczniki papierowe jednorazowe).

Nie musisz mieć już w pracowni artykułów spożywczych, których będziesz używał do wypieków.

Jak jest w czasach COVID-19?

Różnie, niestety nie mogę jednoznacznie podpowiedzieć. Czas oczekiwania na kontrolę Inspektora jest dłuższy. Niektóre Inspekcje Sanitarne nie wyrabiają się z pracą lub podjęły decyzję, że nie będą fizycznie chodziły po lokalach i dokonywały odbiorów.

Niektóre wdrożyły odbiory zdalne.

Po otrzymaniu wniosku od Ciebie tak jak w normalnych czasach skontaktują się z Tobą i powiedzą, w jakiej formie odbędzie się odbiór. Jeśli odbiór jest „zdalny”, to najczęściej wygląda to tak, że wszystkie materiały (plan; dokumenty, o których piszemy niżej; opis działalności; dokumentację fotograficzną) wysyłasz im na maila lub pocztą. Są też takie inspekcje, które odbiorów nie wstrzymały i cały czas odbierają lokale. W większości jednak odbiory nie są w ciągu paru dni od złożenia wniosku, a dopiero bliżej końca terminu, jaki mają. Jedno jest pewne, wniosek dobrze złożyć wcześniej.

Wniosek do sanepidu

Jaki wniosek złożyć do sanepidu w przypadku otwarcia pracowni wypieków?

Do Inspekcji Sanitarnej składasz: wniosek o zatwierdzenie zakładu i o wpis zakładu do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów państwowej inspekcji sanitarnej. Znajdziesz go na przykład tutaj. Wniosek składa się do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej zgodnie z adresem, pod którym znajduje się pracownia cukiernicza. Wzory wszystkich wniosków znajdziesz w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 29 maja 2007 r. w sprawie wzorów dokumentów dotyczących rejestracji i zatwierdzania zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność podlegających urzędowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej

Jak uzupełnić wniosek o wpis pracowni wypieków?

Poniżej wrzucam Ci zdjęcie z propozycją uzupełnienia wniosku. Od siebie dodam, że w miejscu wpisania PKD musisz wpisać takie, żeby było zgodne z zakresem Twojej działalności oraz wpisane w rejestrze firmy. Rozpiskę kodów PKD znajdziesz tutaj. Kod PKD: 10.72.Z to – Produkcja pieczywa; produkcja świeżych wyrobów ciastkarskich i ciastek Kod PKD: 10.81.Z to – Produkcja kakao, czekolady i wyrobów cukierniczych. We wniosku możesz wpisać jeden lub parę kodów.

Wniosek do sanepidu pracownia wypieków

Parę informacji o wniosku:

  • Złożenie wniosku jest darmowe
  • Wniosek możesz wysłać listownie, przez ePuap lub osobiście (w czasach pandemii rzadko jest możliwość złożenia wniosku osobiście, niektóre Inspekcje włączyły możliwość wysyłania wniosków na e-mail – ale musisz to sprawdzić sam w swojej Powiatowej Inspekcji Sanitarnej).
  • Wniosek jest krótki, a jego wypełnienie i wysłanie nie jest równoznaczne z tym, że już możesz zacząć działać. Musisz poczekać na odbiór.

Jakie dokumenty przygotować na odbiór sanepidu?

  • Umowę najmu lokalu lub akt własności
  • Umowę na wywóz śmieci
  • Umowę na wywóz śmieci
  • Umowę na wywóz oleju (dotyczy Cię jeśli będzie zostawał Ci olej zużyty, na przykład wtedy jeśli smażysz pączki)
  • Orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych – więcej o orzeczeniu poczytasz tutaj.
  • Wyniki badań wody
  • Protokół sprawności wentylacji (nie zawsze Inspekcja go wymaga)
  • GHP/GMP czyli księgi Dobrych Praktyk Higienicznych i Produkcyjnych dla pracowni wypieków – często Inspekcje nazywają go potocznie: „mały HACCP”, „minimum sanitarne”, „procedury i instrukcje sanitarne”. W praktyce są to wszelkie procedury i instrukcje, które dotyczą higieny osobistej i zakładu oraz opisy procesów produkcji, od przyjęcia dostaw, po magazynowanie, produkcję i wydanie wyrobu gotowego. Księgi dostaniesz u nas. Możesz je zamówić u nas w kreatorze dostępnym tutaj lub napisać od nas na maila/zadzwonić.
  • Księgę HACCP – czyli księgę analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontrolnych (CCP) dla pracowni wypieków. Zawiera, jak nazwa wskazuje analizę zagrożeń, na podstawie opracowanych we wcześniejszym kroku schematów technologicznych. Wyznaczone w tych dokumentach zostają punkty kontrolne CP lub krytyczne punkty kontrolne CCP. Określony również zostaje sposób monitorowania i korygowania tych sytuacji. W praktyce oznacza to tyle, że analizuje się każdy etap produkcji od przyjęcia surowca, przez magazynowanie, obróbki wstępne, właściwe, termiczne, po wydanie wyrobu gotowego klientowi. Po dokonaniu analizy znajduje się w Twojej pracowni „słabe punkty”, które mogłyby powodować zagrożenie dla zdrowia i życia konsumenta. W kolejnym kroku, dla tych punktów robi się opisy jak te „słabe punkty” kontrolować i monitorować oraz co zrobić jeśli by wystąpiły. Księgę HACCP dla pracowni wypieków dostaniesz u nas w kreatorze (tutaj) lub możesz napisać do nas mailowo lub zadzwonić
  • Wykaz składników i alergenów – nie musisz mieć go na odbiór, ale powinieneś mieć go, kiedy zaczynasz produkować żywność już dla pierwszych klientów. Tutaj masz link do naszego ebooka, gdzie krok po kroku prowadzę Cię przez proces opracowania alergenów.

Czego nie musisz mieć na odbiór?

  • Projektu technologicznego – jest on jednak ułatwieniem. Dobry projektant jest w stanie Ci dużo podpowiedzieć oraz przyjemnie i z głową zaprojektować lokal pod pracownię tortów.
  • Umowy na DDD – czyli dezynfekcje, deratyzacje, dezynsekcje. Nie musisz zatrudniać firmy, która zajmuje się ochroną przed szkodnikami, wtedy należy to odnotować odpowiednio w księdze GHP/GMP.

Najczęściej zadawane pytania:

1. Czy mogę korzystać w toalety we własnym domu?

Na początku zaznaczę, że piszę o pracowni wypieków, nie o kuchni domowej, która ma inne wymagania i na ten temat jest inny artykuł. W tym wypadku niestety decyzja należy do sanepidu. Nie ma przepisów, które by tego zakazywały, ale podchodzi to na przykład pod krzyżowanie się dróg „czysta” z „brudną”. Można spróbować przekonać sanepid do tego rozwiązania, rzetelnie przygotowując się do tematu. Głównie wdróż dezynfekcję po każdym korzystaniu z ustępu, do tego celu sprawdzą się środki do dezynfekcji bez spłukiwania.

2. Czy mogę prowadzić pracownię w garażu?

Tak, możesz 🙂 Oczywiście musisz spełniać wymagania, takie jak dla pracowni. Bardzo często prowadzenie kuchni w garażu wiąże się z przekształceniem użytkowania lokalu.

3. Czy będę mogła używać własnych jajek?

Jeśli nie masz gospodarstwa zgłoszonego do Inspekcji Weterynaryjnej, to nie możesz używać własnych jaj
Nie, jeśli nie jesteś wpisana w rejestrze Inspekcji Weterynaryjnej.

4. Co musi się znaleźć w pomieszczeniu obróbki wstępnej?

Przede wszystkim umywalka i zlew. Musisz mieć dostęp do bieżącej wody, ciepłej i zimnej.Możesz zamontować osobno umywalkę i obok zlew co najmniej jednokomorowy lub często zlew dwukomorowy, najlepiej z dwoma kranami (gdzie jedną komorę przeznaczysz tylko i wyłącznie na mycie rąk, a drugą na mycie owoców/warzyw/jaj). Jeśli będziesz używać jaj nienaświetlanych, to musisz mieć również naświetlacz UV. Dobrze dodatkowo w tym pomieszczeniu ustawić lodówkę (ale nie obowiązkowo).

Jak my możemy pomóc?

Zajmujemy się opracowaniem dokumentacji GHP/GMP i ksiąg HACCP. Możesz je zamówić u nas przez stronę internetową i skorzystać z naszego kreatora. Możesz też do nas zadzwonić lub napisać maila. Dodatkowo przygotowujemy wykazy składników i alergeny. Wykaz składników i alergenów możesz też opracować samodzielnie i tę opcję bardzo polecam. Jeśli nie wiesz jak to zrobić to wszystkie informacje na ten temat znajdziesz w moim ebooku, dostępnym tutaj. Mam nadzieję, że przybliżyłam Ci wymagania sanepidu dla pracowni wypieków, a jeśli masz jeszcze jakieś pytania zadaj je w komentarzu.

Komentarze

  • Ewelina Kuzia

    Witam, szukam lokal na pracownie wypieków i mam pytanie czy lokal powinien mieć dwa osobne wejścia?

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      nie zawsze, często wystarcza jedno wejście, jeśli się możliwość zastosowania rozdzielności czasowej.

      Odpowiedz
  • Martyna

    Dzień dobry, wynajęłam lokal pod pracownię i tu moje pytanie jakie trzeba spełnić dodatkowe wymagania żeby móc sprzedawać dodatkowo ciasta w witrynie tylko i wyłącznie na wynos i kawę?

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      zazwyczaj, obok miejsca do sprzedaży kawy i ciast należy posiadać punkt wodny (umywalkę oraz zlew).
      Pozdrawiam

      Odpowiedz
  • Agnieszka

    witam mam pytanko czy w domu w suterynach o wys 2,10 mogę otworzyć działalność ,pieczenie na zamówienie torty czy też ciasta mogę startować uda się….

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      jeśli to będzie jako pracownia wypieków, to będzie bardzo ciężko. Najczęściej należy zacząć od Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej i złożyć wniosek od odstępstwo od wysokości.

      Odpowiedz
  • Karolina

    Pytanie dotyczące pracowni wypieków na zamówienie 😊 czy ja mogę zrobić ciasto i np wystawić je na sprzedaż na stronę internetową czy robię tylko kiedy klient zadzwoni i zamówi.. Taki dylemat powstał po otwarciu

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      zależy od zakresu działalności, który został ujęty w decyzji sanepidu.

      Odpowiedz
  • Gosia

    Witam. Zaczynam rozgladac się za lokalem i mam 2 pytania.
    1.minimalny metraż do prowadzenia pracowni (wariant nienaswietlane jaja, surowe owoce)
    2. Czy istnieje możliwość (jako opcjądodatkowa w przyszłości) sprzedaży ciast w witrynie z opcją tylko na wynos + kawa też tylko na wynos. Ewentualnie miec jeden stolik do przycupnięcia, gdyby ktoś chciał wypić kawę w środku (ale w opakowaniu jwdnorazowym)

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      1. Nie ma minimalnych metraży, ale musi być możliwość wydzielenia osobnego pomieszczenia na jaja nienaświetlane/owoce z dostępem do wody. Dodatkowo prawdopodobnie toalety, która nie może wychodzić bezpośrednio do pomieszczeń produkcyjnych.
      2. Tak, ale do tego też trzeba spełnić dodatkowe wymagania.

      Odpowiedz
  • Dominika

    Witam, czy jest możliwość abym mogla swoją pracownię zrobić w piwnicy domu mieszkalnego? Na całym poziomie jest pewnie wysokość ok 2 m wysokości jednak jedno pomieszczenie jest bardziej w ziemi, niżej wiec pewnie miałoby ok 2,5 m wysokości czy w tym pomieszczeniu mogłabym zrobić pracownię a resztę pomieszczeń tych 2 metrowych wykorzystać np na szatnie, toaletę, pomieszczenie do wybijania jaj i mycia owoców?

    Odpowiedz
  • Milena

    Witam. Jestem w trakcie projektowania swojej pracowni,która będzie znajdować się w domu. I tu pojawia się problem do części produkcyjnej z towarem muszę przejść przez korytarz w domu ,pani kierownik z sanepidu stwierdziła ,że to nie problem -;mam kupować wszystko na bieżąco i dostarczać produkty w pojemniku do tego przeznaczonym. Natomiast projektanci się upierają ,że tak nie może być, jak będę przechodzić przez kawałek domu. Niestety tak mam rozmieszczone pomieszczenia, że inaczej tego zrobić się nie da. Natomiast część do wydawania wyrobów dla klientów będzie w części czystej do tego przeznaczonej. Skoro sanepid nie widzi problemu to czy jest to wykonalne ?

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      tak jest to możliwe, szczególnie jeśli podciągnięte zostanie to pod przepisy o prywatnych domach mieszkalnych w rozporządzeniu nr 852/2004 czyli pod ten zapis, pod który podlegają kuchnie domowe 🙂

      Odpowiedz
  • Justyna

    Witam. Mam jedno pytanie – co z myciem sprzętu- blachy, rękawy cukiernicze, noze, łyżki? Czy to znowu osobne pomieszczenie?
    Posiadam lokal, gdzie jest wyznaczone 1 małe pomieszenie około 1,5 na 2 metry – zlew 2-komorowy, szafka podzlewowa, szafka na produkty. oraz 1 duże – przestrzeń robocza ze zlewem wdukomorowym. Myslalam, zeby to małe pomieszczenie przeznaczyć na mycie owoców i jajek. Mam tez możliwość zamontowania tam zmywarki. Ale nie znalazlam nigdzie informacji właśnie co z myciem sprzetow. Czy może odbywać się na „sali czystej” w jednej z komór?

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      niestety zazwyczaj nie, ale zawsze warto próbować. Niestety to też zależy od układu funkcjonalnego lokalu, przy dobrym rozplanowaniu i przemyślanym rozpisaniu, kiedy i co jak będzie używane zawsze jest szansa, żeby to przeszło.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.