Wymagania sanepidu dla żłobka

Wymagania sanepidu dla żłobka | GHP, GMP i HACCP cz. 1

Tematy na blogu
Kreator dokumentacji online

Wymagania sanepidu dla żłobka | GHP, GMP i HACCP.

Na co dzień trafiają też do nas osoby, które chcą otworzyć żłobek i serwować u siebie posiłki dla dzieci. Potrawy w żłobku, które są przeznaczone dla podopiecznych mogą pochodzić z cateringu zewnętrznego lub być przygotowywane na miejscu. Dzisiaj przybliżymy kwestie jakie wymagania sanepidu dla żłobka należy spełnić, żeby móc serwować żywność, która przyjeżdża do nas z cateringu. O własnej kuchni napiszemy w kolejnym wpisie. Zachęcamy jednak, żebyś zapoznał się z dwoma rozwiązaniami. Pamiętaj również, że pomożemy Ci przejść odbiór sanepid, jak i przygotować dokumentację GHP-GMP i księgę HACCP dla żłobka bez względu na to jaki sposób dostarczania żywności wybierzesz.

Wymagania sanepidu dla żłobka

  • Otoczenie lokalu powinno być w dobrym stanie, nie powinno być brudno, powierzchnia powinna być utwardzona. Systematycznie należy usuwać odpady i dbać o zachowanie czystości wkoło budynku.
  • Powierzchnie pomieszczeń powinna wynosić co najmniej 16m²  dla 3-5 dzieci. Jeśli liczba dzieci jest większa niż 5 to powierzchnia powinna być większa. Jak bardzo? Jeśli pobyt dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie to na każde kolejne dziecko przypadać powinno co najmniej 2m², jeśli jednak pobyt jest dłuższy to 2,5m² . Powierzchnia dotyczy każdego pomieszczenia.
  • Otoczenie lokalu powinno być w dobrym stanie, nie powinno być brudno, powierzchnia powinna być utwardzona. Systematycznie należy usuwać odpady i dbać o zachowanie czystości wkoło budynku.
  • Powierzchnie pomieszczeń powinna wynosić co najmniej 16m²  dla 3-5 dzieci. Jeśli liczba dzieci jest większa niż 5 to powierzchnia powinna być większa. Jak bardzo? Jeśli pobyt dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie to na każde kolejne dziecko przypadać powinno co najmniej 2m², jeśli jednak pobyt jest dłuższy to 2,5m² . Powierzchnia dotyczy każdego pomieszczenia.
  • Wysokość powinna w części gdzie są dzieci mieć minimum 2,5. Jeśli mielibyśmy kuchnie gdzie sami produkowalibyśmy posiłki to wysokość powinna być powyżej 3m w częściach produkcyjnych – ale o tym w kolejnym wpisie.
  • Ściany powinny być z nietoksycznych materiałów, łatwe do czyszczenia i utrzymania czystości, to samo dotyczy podłóg
  • W żłobku musi być dostęp do miski ustępowej. Należy też udostępnić urządzenia sanitarne z ciepłą wodą – bieżącą. Oprócz umywalki powinien być brodzik z natryskiem.

HACCP dla żłobka – czyli catering zewnętrzny

W przypadku cateringu zewnętrznego mamy parę opcji podpisania umowy. Najczęściej są to:
  • OPCJA NR 1:
    Potrawy przyjeżdżają już po porcjowane, pracownicy żłobka lub przedszkola nic nie dzielą ,tylko rozdają posiłki. Po konsumpcji opakowania i pojemniki są zwracane do cateringu. Nie są myte w żłobku.
  • OPCJA NR 2:
    Potrawy są po porcjowane i rozdawane dzieciom, jednak pojemniki są myte w żłobku.
  • OPCJA NR 3:
    Potrawy przyjeżdżają nie po porcjowane, pracownicy sami rozkładają jedzenie na naczynia jednorazowe i rozdają posiłki dzieciom.
  • OPCJA NR 4:
    Potrawy przyjeżdżają nie po porcjowane, pracownicy sami rozkładają jedzenia ale na naczynia porcelanowe, które muszą później umyć.

Wspólne wymagania sanepidu dla żłobka w przypadku cateringu

Pomiar temperatur potrawy – nie każdy sobie zdaje sprawę, że powinien prowadzić pomiar temperatur w żłobku a w przypadku zbyt niskiej temperatury zwrócić towar do cateringu. W tym celu uważaj na podpisane umowy między Tobą a cateringiem. Dobrze mieć zapis, że posiłki, które są nieodpowiedniej jakości (np. śmierdzą, brzydko wyglądają), ich temperatura jest za niska itd. możesz zwrócić do cateringu, a catering jest zobowiązany do dostarczenia posiłków w tempie ekspresowym 🙂 Zapis zakresu temperatur potraw będziesz miał w dokumentacji GHP i GMP dla żłobka. Ile potraw muszę skontrolować pod względem temperatury? To zależy od Ciebie (oraz od zapisów w księdze GHP-GMP – więc lepiej to sprawdź), jeśli w księdze masz napisane, że w każdej – to musisz to robić w każdej i będzie tego od Ciebie wymagała inspekcja. Dlatego lepiej napisać realne wartości np. w wybranej jednej potrawie (jeśli jest coś nie tak pomiar ponawiasz w kolejnej). Personel myje ręce – Przed rozdaniem potraw dzieciom i w ogóle przed zmierzeniem temperatury posiłków, personel musi umyć i zdezynfekować ręce (zgodnie z instrukcją mycia i dezynfekcji rąk). Potem najlepiej jeśli założy rękawiczki. Dodatkowo personel dobrze jeśli przed rozdawaniem potraw założy fartuszek (niekiedy jest to wymagane). Termometr do pomiaru temperatur – go również należy umyć, nie zostawiaj go brudnego w resztkach zupy.

~

Teraz kwestia mycia naczyń lub wyrzucania resztek – jeśli chcesz myć naczynia u siebie musisz mieć do tego celu zlew + najlepiej zmywarko-wyparzarkę. Jeśli naczynia masz jednorazowe i wszystko zwracasz to wtedy nie masz takiej potrzeby posiadania zlewu i zmywarko-wyparzarki. O odpadach przeczytasz tutaj. Jeśli przygotowujesz mleko dla niektórych dzieci to też musisz mieć zlew +umywalkę do mycia rąk. Wystarczy zlew jednokomorowy. Jeśli nie wiesz ile zlewów powinieneś mieć w żłobku zadzwoń do nas.

HACCP dla żłobka – czyli jaką dokumentację przygotować na odbiór placówki przez sanepid?

  • Umowę najmu lokalu
  • Wyniki badań wody
  • Dokumenty firmy
  • Umowę na wywóz śmieci/utylizację
  • Projekt technologiczny dla żłobka (nie jest zawsze wymagany)
  • GHP / GMP dla żłobka czyli dobra praktyka higieniczna i produkcyjna dla żłobka – wymagana zawsze
  • Księga HACCP dla żłobka – zawiera schematy wydawania posiłków, analizę zagrożeń, wyznaczenie CCP dla żlobka z cateringiem (krytyczne punkty kontrolne dla żłobka), określa się również limity krytyczne oraz sposoby monitorowania i korygowania CCP. Czasami Inspekcja Sanitarna w niektórych rejonach Polski nie chce księgi – wystarcza samo GHP i GMP.

Artykuły związane: GMP i GHP, HACCP dla stołówki szkolnej – stołówka szkolna sanepid HACCP caterign w przedszkolu a sanepid

W czym my możemy Ci pomóc?

Jeśli chcesz stworzymy dla Ciebie indywidualną dokumentację GHP-GMP i HACCP dla żłobka. Odpowiemy też na Twoje pytania i postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości. Jeśli jeszcze masz wątpliwości jakie wymagania sanepidu dla żłobka należy spełnić to po prostu napisz do nas. Każdy przypadek jest inny i trudno wrzucić wszystkich do „jednego worka”. U jednych rozwiązania się sprawdzą i przejdą u innych już nie. Dlatego śmiało pisz do nas.
wymagania sanepidu dla żłobka żłobek HACCP
wymagania sanepidu dla żłobka

Komentarze

  • Edyta

    Dzień dobry,
    do tej pory posiłki w Żłobku przywoził nam catering. Teraz zastanawiamy się nad opcją żeby kuchnia szkolna przygotowywała nam posiłki, bo mieści się w tym samym budynku. Czy są jakieś wytyczne, że np. posiłki muszę być przygotowywane oddzielnie? Menu musi być inne niż w szkole?

    Odpowiedz
  • Beata

    Witam. Jestem intendentką w przedszkolu, od czerwca nasze przedszkole ma przygotowywać posiłki (na zasadzie cateringu) dla nowo powstałego żłobka. Moje pytanie dotyczy prowadzenia dokumentacji HACCP, rejestrów itd. Do kogo należy ten obowiązek? Do przedszkola czy do żłobka? Całą dokumentację dotyczącą przedszkola prowadzę ja, ale jak wiadomo normy żywienia w żłobku są inne dla dzieci w wieku 1-3 lat. Czy to ja mam zmieniać całą procedurę u siebie i dostosować ją do żłobka, czy żłobek prowadzi oddzielną dokumentację? Z góry dziękuję za odpowiedź 😊

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      zarówno przedszkole, jak i żłobek powinny mieć swoją dokumentację, a w dokumentach powinno wskazać się osoby odpowiedzialne za prowadzenie rejestrów i kontrole.

      Odpowiedz
  • Alek

    Zamierzam otworzyć przedszkole – zewnętrzna firma cateringowa będzie przywoziła posiłki do placówki, gdzie następnie będą one rozdzielane i roznoszone. Dowiedziałem się że musze w takim wypadku mieć dodatkowe pomieszczenie do mycia termosów. W projekcie mam pomieszczenie na odbiór posiłków oraz zmywalnię. Ale dodatkowo pomieszczenie dla „termosów” czy jakiś przepis prawny reguluje obligatoryjne takie pomieszczenie
    Pozdrawiam

    Odpowiedz
  • Agnieszka

    Nasz Klub Malucha będzie działał w budynku Szkolno-przedszkolnym gdzie jest wlasna kuchnia. Posiłki Panie z kuchni będą nam przywoziły wózkiem już nałożone dla każdego dziecka na talerz. Moje pytanie dotyczy kwestii HACCP, kto musi to prowadzić? Kuchnia? Czy kierownik Klubu Malucha???

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      to zależy od Państwa ustaleń wewnętrznych i tego jaki kontakt z Kuchnią ma kierownik 🙂

      Odpowiedz
  • Ala

    Witam, czy pracownicy mogą dawać w żłobku przekąski ? Mój synek od 1 roku życia chodzi do żłobka i widziałam wielokrotnie jak dzieci są częstowanie ciastkami, paczkami czy np. Tortami przynoszonymi przez rodziców na urodziny. Oprócz tego posiłki dostarcza catering. Musiałam sama zwrócić uwagę na to, ze nie chce by podawano mu słodycze, co było dla mnie dziwne, ponieważ sądziłam ze pedagodzy znają zasady zdrowego żywienia u małych dzieci.

    Odpowiedz
  • Gosia

    Czy żłobek może mieścić się w namiocie sferycznym? Opcją wyżywienia miałby być catering, ale ma się też pojawić aneks kuchenny na odgrzanie mleka czy lodówkę. Czy taki aneks może być w jednym namiocie z dziećmi? Jeśli tak to na jakich warunkach?

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      niestety nie zajmujemy się wymaganiami dla namiotów sferycznych i nie będę w stanie nic podpowiedzieć. Najlepiej skontaktować się w tej kwestii z projektantami technologicznymi.

      Odpowiedz
  • Marcin

    Dzień dobry, w żłobku do którego uczęszcza mój synek wyżywienie realizowane jest przez firmę cateringową. Wprzypadku kiedy dziecko się rozchoruję i odpowiednio wcześnie się nie zgłosi tego faktu obiad dla tego dziecka jest dostarczany do żłobka i trzeba za niego zapłacić. Chciałem w takiej sytuacji zabierać te obiady ze żłobka jednak usłyszałem że jest to niemożliwe ze względu na wytyczne GIS. Czy są takie wytyczne? Wydaje mi się to dziwne gdyż obiady niby są pakowane oddzielnie dla każdego dziecka. Zaczynam się zastanaiwać czy rzwczywiście żłobkowy nie wolno wydać rodzicowi przygotowanego dla dziecka posiłku ze wzlgędu na regulacje GIS, czy ta niechęć jest czymś innym spowodowana. Wychodzi na to że w żaden sposób nie mogę skontrolować tego co dostaje moje i inne dzieci w żłobku i muszę ufać, że jest wszystko ok. Z góry dziękuję za odpowiedź.

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      wszystko zależy od tego czy placówka otrzymała zgodę od Inspekcji Sanitarne, nie w każdej placówce jest taka możliwość.

      Odpowiedz
  • Weronika

    Dzień dobry czy w żłobku musi być zatrudniony dietetyk jeśli placówka ma własną kuchnię i przyrządza sama wszystkie posiłki?

    Odpowiedz
  • Małgorzata

    Chciałabym się dowiedzieć jak powinna wyglądać kuchnia ile powinnam mieć zlewow i umywalek w klubie malucha jeśli będzie catering.
    Opcja 1 catering przywozi poporcjowane dania
    Opcja druga 2 catering przywozi jedzenie i używam własnych talerzy.
    Czy musi być zlew dwukomorowy i umywalka. Czy też może być dwukomorowy opisany że jedna komora do mycia rąk druga do mycia przyrządów. Czy mogę być jednokomorowy i umywalka.
    Dziękuję bardzo za odpowiedź

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      jest to indywidualne i w dużej mierze zależy również od układu funkcjonalnego. Przy opcji nr 1 musi być co najmniej umywalka + dobrze mieć chociaż zlew 1 komorowy. Przy opcji nr 2 – koniecznie trzeba mieć umywalkę i zlew jednokomorowy, dodatkowo osobne pomieszczenie gdzie będą myte talerze ze zlewem oraz zmywarko-wyparzarką lub zlewem i wyparzarką. Co do zlewu dwukomorowego i opisania, która komora jest do czego (czyli jedna do rąk, druga do sprzętu drobnego), to jest to możliwe tylko za zgodą sanepidu. Czasami wyraża zgodę na takie rozwiązanie.

      Odpowiedz
  • Katarzyna

    Witam, chcę zaadaptować lokal na klub malucha z cateringiem. Czy muszę mieć osobne wejście do przyjmowania cateringu i jakieś konkretne pomieszczenia zwiazane z cateringiem ? Dodam, że potrawy mają przyjeżdżać poporcjowane a brudne pojemniki zwracamy także nie będzie potrzeby zmywania naczyń. Nie mam zbyt wiele miejsca na dodatkowe pomieszczenia dlatego zależy mi na informacji, jakie pomieszczenia są wymagane do przyjmowania tego typu cateringu.

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      jeśli nie będą Państwo nic porcjować ani nic przechowywać (np. drugie śniadanka dla dzieci) tylko od razu wydawać wszystko dzieciom to nie musi być osobnego pomieszczenia do rozdzielani posiłków. Musi być umywalka to umycia rąk przez personel. Dodatkowo trzeba się zastanowić gdzie będą składowane pojemniki brudne, które będą czekały na odbiór przez catering zewnętrzny. Co do osobnego wejścia to prawdopodobnie wystarczy jedno jeśli zakres będzie taki minimalny jak Pani opisała (najlepiej jednak do tego celu byłoby otrzymać od Państwa plan lokalu i dokładny zakres, żeby móc lepiej ocenić sytuację).

      Odpowiedz
  • Łukasz Kowalski

    Chciałbym założyć catering dla żłobków / klubów malucha lub żłobek /klub malucha z własną kuchnia, gdzie można znaleźć wytyczne co do lokalu i wyposażenia?

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      można znaleźć informację m.in.: w rozporządzeniu (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego, Rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego, Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
      W razie pytań jestem do dyspozycji.

      Odpowiedz
  • Kasia

    Witam,
    Niedawno placówka w której pracuje otworzyła Żłobek – został on pozytywnie zaakceptowany przez Sanepid, jednak nasuwają mi się pewne wątpliwości, mianowicie czy sala zabaw równa również miejscu spożywania posiłków dzieci może posiadać przewijak? Czy powinien on być w innej sali? Dodam, że posiadamy tylko dwa takie pomieszczenia: sala snu oraz sala zabaw = stołówka.
    Proszę o odpowiedź i pozdrawiam
    Kasia

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      w sali w której spożywa się posiłki najlepiej jeśli nie stał przewijak. Jest to niezgodne z zasadą higieny. Jeśli jest taka możliwość dobrze umieścić go w innej sali.
      Pozdrawiam

      Odpowiedz
  • Karolina

    U mojego dziecka w żłobku (synek 2 lata) w nowo powstałym budynku dzieci nie korzystają z toalety, Panie myją dzieciom ręce i buzie mokrymi chusteczkami, zębów nie myją w ogóle. Tłumaczą się tym że nie mają łazienki w sali. Jest łazienka w innej sali, w grupie młodszych dzieci. Jest również łazienka na korytarzu ale chyba przystosowana tylko dla dorosłych. Czy tak może być? Niedługo jak zrobi się ciepło chciałabym synka odpieluchować i co wtedy? Gdzie mu postawią nocnik, czy każą mu dalej chodzić w pieluszce? Czy to jest zgodne z wymogami i prawem? To jest nowa siedziba żłobka, otwarta we wrześniu 2018r. więc rozumiem że ktoś to sprawdzał i wydał pozytywną opinię. Proszę o informację.

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      zajmujemy się tylko kwestiami związanymi z żywnością i niestety nie jesteśmy w stanie pomóc 🙁

      Odpowiedz
  • Gosia

    Chciałabym zapytać czy w internacie można gotować jedzenie bez mięsa, dokładniej zupy, czy są jakieś przepisy regulujące tę kwestię?

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      do tego potrzebna jest kuchnia, osobny lokal. Wszystko zależy od tego co i jak Pani chce dokładnie robić. Natomiast nie ma przeciwwskazań jeśli jest wszystko urządzone i wydzielone jak należy.

      Odpowiedz
  • Agnieszka

    Dzień dobry,
    po pierwsze chciałam napisać, że ciekawy artykuł. W księdze znalazłam, że mam zapis monitorowania każdej potrawy. Czyli muszę robić to przy każdej potrawie? Czy mogę to poprawić w księdze HACCP?

    Odpowiedz
    • wspomagamy

      Dzień dobry,
      dokumentację można zaktualizować. Najlepiej zawrzeć pomiar w jednej losowej potrawie + powtórzyć w kolejnej jeśli coś jest nie tak, jeśli dalej jest nie tak to zwrócić potrawy do cateringu.
      Pozdrawiam,
      Marta

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *